Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Rapportage van DUS-I


Onderzoeker
Julia Zjochova; Jules Ernst van 200 OK
Datum
2 maart 2023
Opdrachtgever
Bianca Vreeken van Ministerie van VWS

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website DUS-I voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 18 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De volgende websites zijn onderzocht: dus-i.nl rond 1 februari en formulierdus-i.nl rond 1 maart 2023. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website DUS-I
Scope van de website
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 10 10 0
2 Bedienbaar 13 4 0
3 Begrijpelijk 8 2 0
4 Robuust 1 2 0
Totaal 32 18 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepage worden afbeeldingen in een carrousel getoond. Deze afbeeldingen zijn er duidelijk om sfeer weer te geven en zijn niet informatief. Het zou daarom beter zijn om de alt-tekst van de afbeeldingen in de carrousel leeg te laten.
De meeste afbeeldingen zijn verborgen voor hulpsoftware met lege alt-teksten. Een afbeelding heeft een beschrijving: "Robotarm RDW". Laat deze beschrijving leeg.

Een decoratieve afbeelding op pagina www.dus-i.nl/subsidies/capaciteitentesten/nieuws/2023/01/09/nieuwe-aanvraagronde-capaciteitentesten heeft als alt-tekst “Drie leerlingen zijn in een klaslokaal aan het werk achter hun laptop”. Deze afbeelding dient verborgen te worden voor hulpsoftware met een lege alt-tekst. Dit geldt ook voor de afbeelding op pagina www.dus-i.nl/over-ons met alt-tekst “Foto klaslokaal”.

Op de pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ komt in Stap 1 een afbeelding van een diskette voor. De betekenis ervan is dat daarmee het formulier opgeslagen kan worden. De alternatieve tekst van deze afbeeldingen ontbreekt, waardoor niet duidelijk wordt voor blinden en slechtzienden met een voorleeshulp wat hier de bedoeling is. Zorg ervoor dat de naam van de afbeelding overeenkomt met de knop die onderop staat. Dit probleem komt bij vrijwel elke icoon voor zoals iconen voor 'download', 'let op' en 'informatief'.

Op de pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ komt in Stap 2 een afbeelding van een vraagteken voor. Dit is een knop waarmee je ondersteunende informatie op kan vragen bij het veld. Er is geen alternatieve tekst voor dit vraagteken aanwezig, waardoor niet duidelijk is wat de knop doet.

Op de pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ is een link aanwezig naar de Kamer van Koophandel-website. Deze wordt voorafgegaan door een pijltje die schuin omhoog staat wat duidt op een externe website en/of een nieuw venster. De betekenis van deze afbeelding is niet beschikbaar voor hulpsoftware zoals een screenreader. Zorg ervoor dat informatie ook beschikbaar is voor mensen die het scherm niet kunnen zien.

In alle PDF’s in de sample staat bovenin het rijkslogo en daarnaast de naam van de organisatie in meerdere afbeeldingen. De alternatieve tekst bij deze afbeeldingen ontbreken. Zo is voor iemand die blind is of slechtziend en gebruik maakt van hulpsoftware niet duidelijk wie de afzender is van dit document.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.dus-i.nl/subsidies/stimulering-bouw-en-onderhoud-sportaccommodaties/overzicht-subsidiabele-… staat een tabel waarin de kolomkoppen correct zijn opgemaakt met th-elementen. Toch zijn aan deze koppen strong-elementen toegevoegd. Daar zijn de strong-elementen niet voor bedoeld. Gebruik deze elementen alleen om nadruk te leggen op enkele woorden of zinsdelen, niet voor opmaak.

Op pagina www.dus-i.nl/subsidies/stimulering-bouw-en-onderhoud-sportaccommodaties is een complexe tabel met samengevoegde koppen. De 2 regel in deze tabel (Artikel 8...) zijn mogelijk naast links ook kopjes die bepalen onder welk artikel de onderliggende bedragen en teksten vallen. Deze zouden dan ook met het th-element opgemaakt moeten worden.

Op pagina www.dus-i.nl/over-ons is de grote tekst “DUS-I draagt bij aan een gezond en slim Nederland voor iedereen” volledig in het strong-element opgenomen. Gebruik dit element voor enkele woorden, bijvoorbeeld allen “gezond en slim”. Het gebruik van een strong-element hier is waarschijnlijk een vergissing. Op andere pagina’s komen vergelijkbare grote teksten voor die niet met een strong-element zijn opgemaakt. Zie bijvoorbeeld www.dus-i.nl/over-ons/jaarverslag-2021.

Op pagina www.dus-i.nl/subsidies/tel-mee-met-taal onder het kopje “Belangrijke voorwaarden” zijn de kopjes in de opsomming met een strong-element opgemaakt. Gebruik geen strong-element om de koppen op te maken.

Op de pagina www.dus-i.nl/subsidies/teambeurs-primair-onderwijs staat een stuk tekst cursief (“De aanvraagperiode liep …”). Hier is het em-element gebruikt, dat is niet de bedoeling. Het em-element is bedoeld voor het benadrukken van een woord of delen van een zin, niet voor hele zinnen. Zorg dat de alinea via de stylesheet opgemaakt wordt of maak gebruik van het <i>-element.

Advies: Op www.formulierdus-i.nl/bosa23 wordt in de stappen soms koppen getoond. In stap 2 is dat bijvoorbeeld de kop 'Organisatie' met kopniveau 3. Er is geen kopniveau 2 aanwezig op deze pagina. Het advies is om het h3-element te vervangen door een h2-element (kopniveau 2).

Op pagina www.formulierdus-i.nl/BOSA23/ in stap 1 is een kop opgemaakt met het strong-element, 'Wilt u het aanvraagformulier alleen bekijken en doorbladeren?'. Het strong- en em-element zijn bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3). Gebruik hier een h3-element.

In alle drie PDF-documenten in de sample ontbreken tags en daardoor is voor hulpsoftware (zoals voorleessoftware) geen informatie beschikbaar om de PDF te interpreteren. Omdat tags ontbreken, kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF-codelaag, zoals semantische koppen en alternatieve teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

In PDF 3 (“School en omgeving”) zijn de labels niet gebonden met de interactieve invoervelden. Op elke pagina van dit document staan secties met interactieve invoervelden met labels. De voorleessoftware leest eerst alle labels voor (de linker kolom), slaat de invoervelden over (in het midden) en leest vervolgens het label aan de rechterkant “Handtekening” en slaat het tekstvak over. Een blinde gebruiker weet niet dat er invoervelden staan.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In PDF 3 (“School en omgeving”) komt de volgorde van de interactieve velden in het formulier komt niet overeen met de visuele volgorde van deze velden. Op elke pagina van dit document staan secties met interactieve invoervelden met labels. Een bezoeker die met een tabtoets dit document navigeert, ziet eerst het eerste veld van elke sectie oplichten (focus krijgen), dan loopt de focus door alle velden op de tweede plek, dan op de derde plek. Dit is verwarrend.


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ komt in de tekst een afbeelding van een diskette voor. De diskette heeft geen naam en er wordt verwezen naar rechts onderin het scherm. Voor blinden en slechtzienden die het scherm niet (goed) kunnen zien is het moeilijk te bepalen wat er zich rechts onderin het scherm bevindt.

Op www.formulierdus-i.nl/bosa23/ zie je in Stap 7 een preview van het formulier dat je gaat versturen. Onder dit formulier staat een tekst "Download de PDF met het icoon rechtsboven het document.". Voor mensen die het scherm niet kunnen zien is dit lastig te bepalen wat rechtsboven is. Ook wordt verwezen naar een "icoon", terwijl dit ding in werkelijkheid een "knop" is met de naam "Download".


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.dus-i.nl/contact/contactformulier is een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en naam kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: www.w3.org/tr/wcag21/.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In PDF 1 (“Infographic+Capaciteitentesten+-+aanvraagrondes”) en PDF 2 (“virtuele-internationale-samenwerkingsprojecten”) worden kleuren gebruikt om verschillende lijnen en gebieden aan te geven. Bijvoorbeeld groen en oranje. Iemand die kleurenblind is of slechtziend kan het verschil tussen deze twee lijnen niet goed zien. De informatie is hier dus afhankelijk van kleur. Ook hier geldt dat het aanbieden van een toegankelijke datatabel als alternatief voor de grafiek een oplossing kan zijn. Andere oplossingen zijn ook mogelijk. Bijvoorbeeld door iedere lijn een andere vorm te geven (vast, gestreept, gestippeld, enz.).


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Voldoende


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In PDF 1 (“Infographic+Capaciteitentesten+-+aanvraagrondes”) en PDF 2 (“virtuele-internationale-samenwerkingsprojecten”) komen teksten voor die niet voldoen aan de minimale contrasteisen. De oranje kleur in combinatie met witte kleur heeft een contrastwaarde van 3,2:1. Dit is genoeg voor koppen en onvoldoende voor gewone tekst. Een gewone tekst heeft een minimaal contrast van 4,5:1 nodig. In PDF 2 (“virtuele-internationale-samenwerkingsprojecten”) wordt deze oranje kleur gebruikt in een kop die op een beige achtergrond staat. Hier is het contrast 2,8:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.

In PDF 1 (“Infographic+Capaciteitentesten+-+aanvraagrondes”) wordt naast oranje ook blauwe kleur gebruikt in tekst. Onder het kopje “Leerlingenbereik” staat een blauw getal. Het kleurcontrast is 2,1:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.dus-i.nl/subsidies/stimulering-bouw-en-onderhoud-sportaccommodaties staat een infographic met tekst. Voor bezoekers met een visuele beperking is het belangrijk dat tekst als echte tekst op een pagina wordt geplaatst en niet als een afbeelding. Deze tekst kan dan eenvoudig worden voorgelezen door hulpsoftware en schaalt automatisch mee met vergroten. Er is een poging gemaakt om een alternatief voor deze infographic te bieden door middel van een bestand dat de bezoeker kan downloaden. Echter, bevat deze bijlage een ontoegankelijke pdf. Dit komt op meerdere pagina’s voor.


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23 moeten in Stap 3 datums ingevuld worden. Deze gaan aan de hand van een kalender. Bij een resolutie van 320px bij 256px is deze kalender niet volledig in beeld te krijgen en daardoor lastig te bedienen. Tevens komt een deel van de reeds ingevulde datum over de naam van het veld heen waardoor je niet meer kunt zien welke datum je hier moet invullen.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In PDF 1 ( “Infographic+Capaciteitentesten+-+aanvraagrondes”) onder het kopje “Soort capaciteitentesten” heeft een sectie een lichtoranje achtergrondkleur. Er staat een grafiek op met vier balken. Deze balken voldoen niet aan de minimale eis van 3,0:1. Onder het kopje “Leerlingenbereik” komt dit probleem ookin blauw voor.

In PDF 2 (“virtuele-internationale-samenwerkingsprojecten”) wordt lichtblauwe kleur gebruikt in grafieken. De sectie met het kopje “Toegekende aanvragen” heeft een lichtblauwe achtergrond. Het contrast tussen blauw deel van het grafiek en de achtergrond is 1,5:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn. In de sectie met het kopje “Nieuw en herziend VIS” staat een grafiek met een lichtoranje gebied. Het kleurcontrast met de achtergrond van de sectie is 1,4:1. Donker oranje op licht oranje achtergrond heeft kleurcontrast van 2,6:1. Zie pagina 2 van het document. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In het formulier op www.formulierdus-i.nl/BOSA23/ staat in Stap 2 het veld 'Welke SBI code is het meest van toepassing op uw aanvraag?'. Deze is met toetsenbord niet bereikbaar en niet goed bedienbaar.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Voldoende


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Voldoende


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Niet aanwezig


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Voldoende


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De PDF 1 (“Infographic+Capaciteitentesten+-+aanvraagrondes”) heeft een documenttitel in de eigenschappen, maar in de eigenschappen staat ingesteld dat de Bestandsnaam wordt getoond. Zorg dat niet de bestandsnaam maar de Documenttitel wordt getoond.

De PDF 3 (“School en omgeving”) heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In PDF 3 (“School en omgeving”) komt de focus volgorde van interactieve velden in het formulier niet overeen met de visuele volgorde van deze velden. Op elke pagina van dit document staan secties met interactieve invoervelden met labels. Een bezoeker die met een tabtoets dit document navigeert, ziet eerst het eerste veld van elke sectie oplichten (focus krijgen), dan loopt de focus door alle velden op de tweede plek, dan op de derde plek. Dit is verwarrend.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Voldoende


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ zie je in Stap 7 een preview van het formulier dat je gaat versturen. De zichtbaarheid van de focus op de bedieningselementen is voor sommige elementen onvoldoende. Zo wordt de uitvouwknop 'Pagina breedte' iets lichter grijs. Zorg voor een goede omlijning. In WCAG 2.2 (deze versie wordt binnen enkele maanden verwacht) worden de richtlijnen hierop mogelijk strikter.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Voldoende


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Voldoende


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Het volgende punt is niet helemaal af te keuren (het is geen volledige contextwijziging). Op pagina www.formulierdus-i.nl/BOSA23/ in Stap 2 kan je het KvK-nummer invullen. Als je de eerste 3 cijfers hebt ingevuld en je zet de focus op een ander plek, dan verdwijnen de reeds ingevoerde 3 cijfers en kan je opnieuw beginnen. Mensen die moeite hebben om veel cijfers te onthouden zijn zo niet in staat om in het ene venster het getoonde nummer te lezen en in DUS-I over te typen.


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ staat een formulier. Wanneer bezoekers een formulierveld niet of niet goed invullen, verschijnt de foutmelding 'Dit veld is vereist.'. Deze melding is een instructie. Een goede foutidentificatie vermeldt welke fout gemaakt is. Bijvoorbeeld 'Dit veld is niet ingevuld.’. Vul de huidige instructie aan met zo'n expliciete foutmelding.

Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ kan je in Stap 2 een postcode en een telefoonnummer invullen. Als je hier een foutieve waarde invult, bijvoorbeeld een telefoonnummer met 9 in plaats van 10 cijfers, en je drukt op Volgende wordt het veld leeggemaakt, waardoor je de fout niet meer gemakkelijk kan herstellen. Ook de melding daarbij klopt niet.

Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ in Stap 3 kunnen 2 datums opgegeven worden als een van de datums fout is verschijnt er geen duidelijke melding wat er fout is ingevuld (bijvoorbeeld dat de 2e datum voor de eerste datum valt of 29-02-2023 is ingevuld).


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ kan je in Stap 2 een postcode invullen. Als je de officiële schrijfwijze wilt hanteren, dan werkt dit niet. Er is onvoldoende instructie over hoe de postcode ingevuld moet worden.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Voldoende


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Voldoende


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het volgende probleem is een technisch probleem maar komt nog niet voor op de lijst met technische afwijkingen van PRO, www.platformrijksoverheidonline.nl/toegankelijkheid/toegankelijkheid-pro-sites.
Op www.dus-i.nl/ is een knop om de carroussel van afbeeldingen stop te kunnen zetten. Deze knop is voor hulpsoftware onzichtbaar gemaakt met de code aria-hidden="true" . Zorg dat de knop voor iedereen bedienbaar is.

Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ komt in Stap 1 een afbeelding van een vraagteken voor. Dit is een knop waarmee je ondersteunende informatie op kan vragen bij het veld. De knop is echter opgemaakt met een a-element (link) en de naam ontbreekt. Het title-element is onvoldoende en deze is ook nog eens in het Engels. Zorg voor de juiste rol en naam voor deze knop. Dit geldt ook voor de knop om deze informatie te verbergen.
Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ zie je in een balk bij welke stap je bent: "1Start 2Aanvrager 3Activiteiten 4Kosten 5Bestanden 6Verklaren 7Versturen". Maak gebruik van het ol-element om deze geordende lijst begrijpelijk te maken voor mensen die het scherm niet (goed) kunnen zien. Geef ook aan hulpsoftware welke van de stappen de huidige stap is, zodat deze informatie ook beschikbaar is voor iedereen.

Advies: Goede namen; in stap 2 van www.formulierdus-i.nl/bosa23/ kan je bestanden uploaden. Als je dat hebt gedaan zie je netjes de naam van het bestand en achter deze regel een verwijder-knop. De naam van de knop heet nu 'Dit bestand verwijderen: pics_034_clean_790.jpg'. Gebruik terminologie alsof de afbeelding er niet is. Dan zou hier waarschijnlijk alleen 'Verwijder' staan. Een goede naam is bijvoorbeeld: "Verwijder bestand pics_034_clean_790.jpg".

Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ zie je in Stap 7 een preview van het formulier dat je gaat versturen. Deze PDF is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat er de documentstructuur niet is te bepalen. Er kan daardoor bijvoorbeeld niet worden bepaald wat koppen zijn en wat de leesvolgorde is.

Advies: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ zie je in Stap 7 een preview van het formulier dat je gaat versturen. Deze preview heeft bedieningsknoppen die sterk overeenkomen met andere knoppen op de pagina. Het gaat om 'Vorige pagina' en 'Vorige'. De eerste is voor de PDF-pagina en de tweede voor de webpagina. Geef duidelijke onderscheidende namen aan interactieve elementen.

De interactieve velden in het document PDF 3 (“School en omgeving”) missen de juiste rol en naam. Deze velden worden niet als interactieve elementen voorgelezen.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op www.formulierdus-i.nl/contact/ is een veld genaamd 'Inhoud'. Onder dit veld staat hoeveel woorden je nog maximaal kunt invullen. Als je 500 woorden hebt bereikt staat dit onder het veld vermeld. Mensen die het scherm niet (goed) kunnen zien krijgen via hulpsoftware geen melding dat het 500e woord is bereikt en alles dat nu nog getypt wordt niet geaccepteerd wordt in het veld. Zorg ervoor dat bij het bereiken van het maximum een melding gestuurd wordt naar hulpsoftware.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: www.toegankelijkheidscertificaat.nl/dus-i.nl/audit/
Geprint: 2024-04-16 08:58:57 v2.4-011