Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Rapportage van DUS-I

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website DUS-I
Datum 2 maart 2023
Scope van de website
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 43

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op de homepage worden afbeeldingen in een carrousel getoond. Deze afbeeldingen zijn er duidelijk om sfeer weer te geven en zijn niet informatief. Het zou daarom beter zijn om de alt-tekst van de afbeeldingen in de carrousel leeg te laten.
De meeste afbeeldingen zijn verborgen voor hulpsoftware met lege alt-teksten. Een afbeelding heeft een beschrijving: "Robotarm RDW". Laat deze beschrijving leeg.

Bevinding 2: Een decoratieve afbeelding op pagina www.dus-i.nl/subsidies/capaciteitentesten/nieuws/2023/01/09/nieuwe-aanvraagronde-capaciteitentesten heeft als alt-tekst “Drie leerlingen zijn in een klaslokaal aan het werk achter hun laptop”. Deze afbeelding dient verborgen te worden voor hulpsoftware met een lege alt-tekst. Dit geldt ook voor de afbeelding op pagina www.dus-i.nl/over-ons met alt-tekst “Foto klaslokaal”.

Bevinding 3: Op de pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ komt in Stap 1 een afbeelding van een diskette voor. De betekenis ervan is dat daarmee het formulier opgeslagen kan worden. De alternatieve tekst van deze afbeeldingen ontbreekt, waardoor niet duidelijk wordt voor blinden en slechtzienden met een voorleeshulp wat hier de bedoeling is. Zorg ervoor dat de naam van de afbeelding overeenkomt met de knop die onderop staat. Dit probleem komt bij vrijwel elke icoon voor zoals iconen voor 'download', 'let op' en 'informatief'.

Bevinding 4: Op de pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ komt in Stap 2 een afbeelding van een vraagteken voor. Dit is een knop waarmee je ondersteunende informatie op kan vragen bij het veld. Er is geen alternatieve tekst voor dit vraagteken aanwezig, waardoor niet duidelijk is wat de knop doet.

Bevinding 5: Op de pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ is een link aanwezig naar de Kamer van Koophandel-website. Deze wordt voorafgegaan door een pijltje die schuin omhoog staat wat duidt op een externe website en/of een nieuw venster. De betekenis van deze afbeelding is niet beschikbaar voor hulpsoftware zoals een screenreader. Zorg ervoor dat informatie ook beschikbaar is voor mensen die het scherm niet kunnen zien.

Bevinding 6: In alle PDF’s in de sample staat bovenin het rijkslogo en daarnaast de naam van de organisatie in meerdere afbeeldingen. De alternatieve tekst bij deze afbeeldingen ontbreken. Zo is voor iemand die blind is of slechtziend en gebruik maakt van hulpsoftware niet duidelijk wie de afzender is van dit document.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 7: Op pagina www.dus-i.nl/subsidies/stimulering-bouw-en-onderhoud-sportaccommodaties/overzicht-subsidiabele-… staat een tabel waarin de kolomkoppen correct zijn opgemaakt met th-elementen. Toch zijn aan deze koppen strong-elementen toegevoegd. Daar zijn de strong-elementen niet voor bedoeld. Gebruik deze elementen alleen om nadruk te leggen op enkele woorden of zinsdelen, niet voor opmaak.

Bevinding 8: Op pagina www.dus-i.nl/subsidies/stimulering-bouw-en-onderhoud-sportaccommodaties is een complexe tabel met samengevoegde koppen. De 2 regel in deze tabel (Artikel 8...) zijn mogelijk naast links ook kopjes die bepalen onder welk artikel de onderliggende bedragen en teksten vallen. Deze zouden dan ook met het th-element opgemaakt moeten worden.

Bevinding 9: Op pagina www.dus-i.nl/over-ons is de grote tekst “DUS-I draagt bij aan een gezond en slim Nederland voor iedereen” volledig in het strong-element opgenomen. Gebruik dit element voor enkele woorden, bijvoorbeeld allen “gezond en slim”. Het gebruik van een strong-element hier is waarschijnlijk een vergissing. Op andere pagina’s komen vergelijkbare grote teksten voor die niet met een strong-element zijn opgemaakt. Zie bijvoorbeeld www.dus-i.nl/over-ons/jaarverslag-2021.

Bevinding 10: Op pagina www.dus-i.nl/subsidies/tel-mee-met-taal onder het kopje “Belangrijke voorwaarden” zijn de kopjes in de opsomming met een strong-element opgemaakt. Gebruik geen strong-element om de koppen op te maken.

Bevinding 11: Op de pagina www.dus-i.nl/subsidies/teambeurs-primair-onderwijs staat een stuk tekst cursief (“De aanvraagperiode liep …”). Hier is het em-element gebruikt, dat is niet de bedoeling. Het em-element is bedoeld voor het benadrukken van een woord of delen van een zin, niet voor hele zinnen. Zorg dat de alinea via de stylesheet opgemaakt wordt of maak gebruik van het <i>-element.

Bevinding 12: Advies: Op www.formulierdus-i.nl/bosa23 wordt in de stappen soms koppen getoond. In stap 2 is dat bijvoorbeeld de kop 'Organisatie' met kopniveau 3. Er is geen kopniveau 2 aanwezig op deze pagina. Het advies is om het h3-element te vervangen door een h2-element (kopniveau 2).

Bevinding 13: Op pagina www.formulierdus-i.nl/BOSA23/ in stap 1 is een kop opgemaakt met het strong-element, 'Wilt u het aanvraagformulier alleen bekijken en doorbladeren?'. Het strong- en em-element zijn bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3). Gebruik hier een h3-element.

Bevinding 14: In alle drie PDF-documenten in de sample ontbreken tags en daardoor is voor hulpsoftware (zoals voorleessoftware) geen informatie beschikbaar om de PDF te interpreteren. Omdat tags ontbreken, kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF-codelaag, zoals semantische koppen en alternatieve teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

Bevinding 15: In PDF 3 (“School en omgeving”) zijn de labels niet gebonden met de interactieve invoervelden. Op elke pagina van dit document staan secties met interactieve invoervelden met labels. De voorleessoftware leest eerst alle labels voor (de linker kolom), slaat de invoervelden over (in het midden) en leest vervolgens het label aan de rechterkant “Handtekening” en slaat het tekstvak over. Een blinde gebruiker weet niet dat er invoervelden staan.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: In PDF 3 (“School en omgeving”) komt de volgorde van de interactieve velden in het formulier komt niet overeen met de visuele volgorde van deze velden. Op elke pagina van dit document staan secties met interactieve invoervelden met labels. Een bezoeker die met een tabtoets dit document navigeert, ziet eerst het eerste veld van elke sectie oplichten (focus krijgen), dan loopt de focus door alle velden op de tweede plek, dan op de derde plek. Dit is verwarrend.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 17: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ komt in de tekst een afbeelding van een diskette voor. De diskette heeft geen naam en er wordt verwezen naar rechts onderin het scherm. Voor blinden en slechtzienden die het scherm niet (goed) kunnen zien is het moeilijk te bepalen wat er zich rechts onderin het scherm bevindt.

Bevinding 18: Op www.formulierdus-i.nl/bosa23/ zie je in Stap 7 een preview van het formulier dat je gaat versturen. Onder dit formulier staat een tekst "Download de PDF met het icoon rechtsboven het document.". Voor mensen die het scherm niet kunnen zien is dit lastig te bepalen wat rechtsboven is. Ook wordt verwezen naar een "icoon", terwijl dit ding in werkelijkheid een "knop" is met de naam "Download".

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 19: Op pagina www.dus-i.nl/contact/contactformulier is een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en naam kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: www.w3.org/tr/wcag21/.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 20: In PDF 1 (“Infographic+Capaciteitentesten+-+aanvraagrondes”) en PDF 2 (“virtuele-internationale-samenwerkingsprojecten”) worden kleuren gebruikt om verschillende lijnen en gebieden aan te geven. Bijvoorbeeld groen en oranje. Iemand die kleurenblind is of slechtziend kan het verschil tussen deze twee lijnen niet goed zien. De informatie is hier dus afhankelijk van kleur. Ook hier geldt dat het aanbieden van een toegankelijke datatabel als alternatief voor de grafiek een oplossing kan zijn. Andere oplossingen zijn ook mogelijk. Bijvoorbeeld door iedere lijn een andere vorm te geven (vast, gestreept, gestippeld, enz.).

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 21: In PDF 1 (“Infographic+Capaciteitentesten+-+aanvraagrondes”) en PDF 2 (“virtuele-internationale-samenwerkingsprojecten”) komen teksten voor die niet voldoen aan de minimale contrasteisen. De oranje kleur in combinatie met witte kleur heeft een contrastwaarde van 3,2:1. Dit is genoeg voor koppen en onvoldoende voor gewone tekst. Een gewone tekst heeft een minimaal contrast van 4,5:1 nodig. In PDF 2 (“virtuele-internationale-samenwerkingsprojecten”) wordt deze oranje kleur gebruikt in een kop die op een beige achtergrond staat. Hier is het contrast 2,8:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.

Bevinding 22: In PDF 1 (“Infographic+Capaciteitentesten+-+aanvraagrondes”) wordt naast oranje ook blauwe kleur gebruikt in tekst. Onder het kopje “Leerlingenbereik” staat een blauw getal. Het kleurcontrast is 2,1:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 23: Op pagina www.dus-i.nl/subsidies/stimulering-bouw-en-onderhoud-sportaccommodaties staat een infographic met tekst. Voor bezoekers met een visuele beperking is het belangrijk dat tekst als echte tekst op een pagina wordt geplaatst en niet als een afbeelding. Deze tekst kan dan eenvoudig worden voorgelezen door hulpsoftware en schaalt automatisch mee met vergroten. Er is een poging gemaakt om een alternatief voor deze infographic te bieden door middel van een bestand dat de bezoeker kan downloaden. Echter, bevat deze bijlage een ontoegankelijke pdf. Dit komt op meerdere pagina’s voor.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 24: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23 moeten in Stap 3 datums ingevuld worden. Deze gaan aan de hand van een kalender. Bij een resolutie van 320px bij 256px is deze kalender niet volledig in beeld te krijgen en daardoor lastig te bedienen. Tevens komt een deel van de reeds ingevulde datum over de naam van het veld heen waardoor je niet meer kunt zien welke datum je hier moet invullen.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 25: In PDF 1 ( “Infographic+Capaciteitentesten+-+aanvraagrondes”) onder het kopje “Soort capaciteitentesten” heeft een sectie een lichtoranje achtergrondkleur. Er staat een grafiek op met vier balken. Deze balken voldoen niet aan de minimale eis van 3,0:1. Onder het kopje “Leerlingenbereik” komt dit probleem ookin blauw voor.

Bevinding 26: In PDF 2 (“virtuele-internationale-samenwerkingsprojecten”) wordt lichtblauwe kleur gebruikt in grafieken. De sectie met het kopje “Toegekende aanvragen” heeft een lichtblauwe achtergrond. Het contrast tussen blauw deel van het grafiek en de achtergrond is 1,5:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn. In de sectie met het kopje “Nieuw en herziend VIS” staat een grafiek met een lichtoranje gebied. Het kleurcontrast met de achtergrond van de sectie is 1,4:1. Donker oranje op licht oranje achtergrond heeft kleurcontrast van 2,6:1. Zie pagina 2 van het document. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 27: In het formulier op www.formulierdus-i.nl/BOSA23/ staat in Stap 2 het veld 'Welke SBI code is het meest van toepassing op uw aanvraag?'. Deze is met toetsenbord niet bereikbaar en niet goed bedienbaar.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 28: De PDF 1 (“Infographic+Capaciteitentesten+-+aanvraagrondes”) heeft een documenttitel in de eigenschappen, maar in de eigenschappen staat ingesteld dat de Bestandsnaam wordt getoond. Zorg dat niet de bestandsnaam maar de Documenttitel wordt getoond.

Bevinding 29: De PDF 3 (“School en omgeving”) heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 30: In PDF 3 (“School en omgeving”) komt de focus volgorde van interactieve velden in het formulier niet overeen met de visuele volgorde van deze velden. Op elke pagina van dit document staan secties met interactieve invoervelden met labels. Een bezoeker die met een tabtoets dit document navigeert, ziet eerst het eerste veld van elke sectie oplichten (focus krijgen), dan loopt de focus door alle velden op de tweede plek, dan op de derde plek. Dit is verwarrend.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 31: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ zie je in Stap 7 een preview van het formulier dat je gaat versturen. De zichtbaarheid van de focus op de bedieningselementen is voor sommige elementen onvoldoende. Zo wordt de uitvouwknop 'Pagina breedte' iets lichter grijs. Zorg voor een goede omlijning. In WCAG 2.2 (deze versie wordt binnen enkele maanden verwacht) worden de richtlijnen hierop mogelijk strikter.

3. Begrijpelijk

3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 32: Het volgende punt is niet helemaal af te keuren (het is geen volledige contextwijziging). Op pagina www.formulierdus-i.nl/BOSA23/ in Stap 2 kan je het KvK-nummer invullen. Als je de eerste 3 cijfers hebt ingevuld en je zet de focus op een ander plek, dan verdwijnen de reeds ingevoerde 3 cijfers en kan je opnieuw beginnen. Mensen die moeite hebben om veel cijfers te onthouden zijn zo niet in staat om in het ene venster het getoonde nummer te lezen en in DUS-I over te typen.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 33: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ staat een formulier. Wanneer bezoekers een formulierveld niet of niet goed invullen, verschijnt de foutmelding 'Dit veld is vereist.'. Deze melding is een instructie. Een goede foutidentificatie vermeldt welke fout gemaakt is. Bijvoorbeeld 'Dit veld is niet ingevuld.’. Vul de huidige instructie aan met zo'n expliciete foutmelding.

Bevinding 34: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ kan je in Stap 2 een postcode en een telefoonnummer invullen. Als je hier een foutieve waarde invult, bijvoorbeeld een telefoonnummer met 9 in plaats van 10 cijfers, en je drukt op Volgende wordt het veld leeggemaakt, waardoor je de fout niet meer gemakkelijk kan herstellen. Ook de melding daarbij klopt niet.

Bevinding 35: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ in Stap 3 kunnen 2 datums opgegeven worden als een van de datums fout is verschijnt er geen duidelijke melding wat er fout is ingevuld (bijvoorbeeld dat de 2e datum voor de eerste datum valt of 29-02-2023 is ingevuld).

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 36: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ kan je in Stap 2 een postcode invullen. Als je de officiële schrijfwijze wilt hanteren, dan werkt dit niet. Er is onvoldoende instructie over hoe de postcode ingevuld moet worden.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 37: Het volgende probleem is een technisch probleem maar komt nog niet voor op de lijst met technische afwijkingen van PRO, www.platformrijksoverheidonline.nl/toegankelijkheid/toegankelijkheid-pro-sites.
Op www.dus-i.nl/ is een knop om de carroussel van afbeeldingen stop te kunnen zetten. Deze knop is voor hulpsoftware onzichtbaar gemaakt met de code aria-hidden="true" . Zorg dat de knop voor iedereen bedienbaar is.

Bevinding 38: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ komt in Stap 1 een afbeelding van een vraagteken voor. Dit is een knop waarmee je ondersteunende informatie op kan vragen bij het veld. De knop is echter opgemaakt met een a-element (link) en de naam ontbreekt. Het title-element is onvoldoende en deze is ook nog eens in het Engels. Zorg voor de juiste rol en naam voor deze knop. Dit geldt ook voor de knop om deze informatie te verbergen.
Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ zie je in een balk bij welke stap je bent: "1Start 2Aanvrager 3Activiteiten 4Kosten 5Bestanden 6Verklaren 7Versturen". Maak gebruik van het ol-element om deze geordende lijst begrijpelijk te maken voor mensen die het scherm niet (goed) kunnen zien. Geef ook aan hulpsoftware welke van de stappen de huidige stap is, zodat deze informatie ook beschikbaar is voor iedereen.

Bevinding 39: Advies: Goede namen; in stap 2 van www.formulierdus-i.nl/bosa23/ kan je bestanden uploaden. Als je dat hebt gedaan zie je netjes de naam van het bestand en achter deze regel een verwijder-knop. De naam van de knop heet nu 'Dit bestand verwijderen: pics_034_clean_790.jpg'. Gebruik terminologie alsof de afbeelding er niet is. Dan zou hier waarschijnlijk alleen 'Verwijder' staan. Een goede naam is bijvoorbeeld: "Verwijder bestand pics_034_clean_790.jpg".

Bevinding 40: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ zie je in Stap 7 een preview van het formulier dat je gaat versturen. Deze PDF is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat er de documentstructuur niet is te bepalen. Er kan daardoor bijvoorbeeld niet worden bepaald wat koppen zijn en wat de leesvolgorde is.

Bevinding 41: Advies: Op pagina www.formulierdus-i.nl/bosa23/ zie je in Stap 7 een preview van het formulier dat je gaat versturen. Deze preview heeft bedieningsknoppen die sterk overeenkomen met andere knoppen op de pagina. Het gaat om 'Vorige pagina' en 'Vorige'. De eerste is voor de PDF-pagina en de tweede voor de webpagina. Geef duidelijke onderscheidende namen aan interactieve elementen.

Bevinding 42: De interactieve velden in het document PDF 3 (“School en omgeving”) missen de juiste rol en naam. Deze velden worden niet als interactieve elementen voorgelezen.

4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 43: Op www.formulierdus-i.nl/contact/ is een veld genaamd 'Inhoud'. Onder dit veld staat hoeveel woorden je nog maximaal kunt invullen. Als je 500 woorden hebt bereikt staat dit onder het veld vermeld. Mensen die het scherm niet (goed) kunnen zien krijgen via hulpsoftware geen melding dat het 500e woord is bereikt en alles dat nu nog getypt wordt niet geaccepteerd wordt in het veld. Zorg ervoor dat bij het bereiken van het maximum een melding gestuurd wordt naar hulpsoftware.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-04-30 01:34:22 v2.4-011