Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website Vensters


Onderzoeker
Renate Roke van Swink, Jules Ernst van 200 OK
Datum
25 mei 2021
Opdrachtgever
Margreet van Druten van ICTU

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website Vensters voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 28 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website vensters.net is onderzocht tussen 6 en 25 mei 2021. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website Vensters
Scope van de website Onder de scope van dit onderzoek vallen alle pagina's op vensters.net,
  • niet de pagina's op het subdomein platform-vensters.net
  • niet de pagina's achter de inlog op vensters.net/inloggen
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 6 14 0
2 Bedienbaar 10 7 0
3 Begrijpelijk 6 4 0
4 Robuust 0 3 0
Totaal 22 28 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De logo's van Vensters op de homepage hebben wel een alternatieve tekst, maar het woord 'logo' mist. Logo's moeten altijd in ieder geval een alternatieve tekst hebben dat het woord logo bevat en de naam van de organisatie en eventuele overige tekst op de afbeelding. Als het logo klikbaar en naar de homepage gaat, voeg dan aan de alternatieve tekst het linkdoel toe: ga naar homepage.

Het logo van Epsa op de homepage ('Venster in top 4 innovatieve projecten.....') bevat geen alternatieve tekst. Logo's moeten altijd in ieder geval een alternatieve tekst hebben dat het woord logo bevat en de naam van de organisatie en eventuele overige tekst op de afbeelding.

De logo's onder 'Van en voor wie is Vensters', zoals het logo van VNG en ICTU, op de homepage hebben geen alternatieve tekst. Logo's moeten altijd in ieder geval een alternatieve tekst hebben dat het woord logo bevat en de naam van de organisatie en eventuele overige tekst op de afbeelding. Daarnaast zijn de logo's links en missen daardoor een duidelijk linkdoel. (Zie ook 2.4.4.)

Het vergrootglas icoon (zoekknop) naast het zoekscherm bovenaan de pagina (alle pagina's) heeft geen alternatieve tekst. Het icoon is een link en mist daardoor een duidelijk linkdoel. (Zie ook 2.4.4.)

Het V icoon onder de header op de homepage heeft geen alternatieve tekst. Het icoon is een link en mist daardoor een duidelijk linkdoel. (Zie ook 2.4.4)

De social media iconen in de footer (iedere pagina) hebben geen alternatieve tekst. De iconen zijn links en missen daardoor een duidelijk linkdoel. (Zie ook 2.4.4.) Dit komt ook voor op pagina www.vensters.net/contact/. De LinkedIn iconen op pagina www.vensters.net/, op het tabblad 'Team' hebben ook geen alternatieve tekst.

Op pagina www.vensters.net/contact/ staat in de kaart een icoon. Zowel de gehele kaart als het icoon zijn klikbaar, maar er is geen alternatieve tekst. Het klikbare gebied op de kaart en het icoon zijn links en missen daardoor een duidelijk linkdoel. (Zie ook 2.4.4)

De afbeeldingen van de magazines (die ook fungeren als link) op pagina www.vensters.net/magazine/ hebben geen alternatieve tekst. Enkel de linktekst 'Lees online' wordt gecommuniceerd aan screenreadergebruikers. Gebruik in ieder geval de naam van het magazine en het editienummer in de alternatieve tekst om dit probleem op te lossen. (Zie ook 2.4.4)

De afbeelding op pagina www.vensters.net/hebben-we-de-basis-eigenlijk-wel-op-orde/ mist een alternatieve tekst. Deze afbeelding is een link en moet een duidelijk linkdoel hebben. (Zie ook 2.4.4)

De < en > iconen op pagina www.vensters.net/gratis-webinar-op-23-april-trends-in-de-bedrijfsvoering-2/, om naar het vorige of volgende bericht te gaan, hebben geen alternatieve tekst. Hierdoor missen de iconen voor screenreadergebruikers ook een duidelijk linkdoel. (Zie ook 2.4.4) Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op www.vensters.net/hogere-productiviteit-van-de-overheid-wenselijk-en-haalbaar/.

De afbeelding op www.vensters.net/ naast 'Evaluator's comments' heeft geen alternatieve tekst. Voeg een alt attribuut toe en laat de waarde leeg, om de afbeelding voor screenreaders als alternatief te markeren.

De logo's op www.vensters.net/ hebben wel een alt attribuut maar geen alternatieve tekst. Logo's moeten altijd in ieder geval een alternatieve tekst hebben dat het woord logo bevat en de naam van de organisatie en eventuele overige tekst op de afbeelding. Daarnaast zijn de afbeeldingen links en moeten ze een duidelijk linkdoel bevatten. (Zie ook 2.4.4)

De afbeeldingen in de Twitterfeed op pagina www.vensters.net/nieuwsberichten/page/2/ hebben geen alternatieve tekst. Aangezien de tweets worden getoond op de eigen website, moet dat wel.

De afbeelding op www.vensters.net/toegankelijkheid/ heeft wel een alternatieve tekst, maar daar komt het feit dat gebruikers ook de link moeten volgen om een toegankelijkheidsprobleem te melden, niet in terug.

De logo's in de pdf www.vensters.net/wp-content/uploads/2018/12/Privacyverklaring-Vensters-mei-2018.pdf hebben geen alternatieve tekst. Logo's moeten altijd in ieder geval een alternatieve tekst hebben dat het woord logo bevat en de naam van de organisatie en eventuele overige tekst op de afbeelding.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De video op pagina www.vensters.net/gratis-webinar-op-23-april-trends-in-de-bedrijfsvoering-2/ bevat geen ondertiteling voor doven of slechthorenden.


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De video op pagina www.vensters.net/gratis-webinar-op-23-april-trends-in-de-bedrijfsvoering-2/ bevat geen audiodescriptie of media-alternatief.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De video op pagina www.vensters.net/gratis-webinar-op-23-april-trends-in-de-bedrijfsvoering-2/ bevat geen audiodescriptie.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepage staan een aantal teksten in het oranje, tussen twee kolommen in. Wanneer gebruikers inzoomen naar 200% verplaatsen deze kopjes en zijn het visueel koppen voor de tekst er direct onder. Gebruik een h2 of h3-element om van deze teksten koppen te maken om dit probleem op te lossen.

Op de homepage zijn de woorden 'inzicht' en 'inspiratie' opgemaakt met <strong>. Het strong- en em-element hebben een semantische waarde en worden gebruikt om extra belang aan te geven bij woorden of korte zinnen. Hier wordt strong gebruikt voor opmaak. Gebruik <b> of CSS om een vergelijkbaar effect te creëren zonder de semantische waarde.

Op pagina www.vensters.net/contact/ is het kopje 'Postadres' opgemaakt met <strong>. Verwijder het strong-element en voeg een kopelement, zoals h2 toe, om dit probleem op te lossen. Dit geldt ook voor de kopjes 'Stap 1:' 'Stap 2' etc op pagina www.vensters.net/hogere-productiviteit-van-de-overheid-wenselijk-en-haalbaar/.

De namen van de sprekers op pagina www.vensters.net/gratis-webinar-op-23-april-trends-in-de-bedrijfsvoering-2/ zijn opgemaakt met <strong>. Gebruik <b> of CSS om een vergelijkbaar visueel effect te creëren, zonder de semantische waarde van <strong> of maak er koppen van (h3) Dit geldt ook voor de tekst 'geschreven door', 'datum' en 'deel dit bericht' op dezelfde pagina. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op www.vensters.net/hogere-productiviteit-van-de-overheid-wenselijk-en-haalbaar/.

Op pagina www.vensters.net/ is de gehele intro van 'Evaluator's comments' opgemaakt met <strong> (op de laatste drie woorden na, die zijn opgemaakt met <b>). Maak gebruik van CSS om een vergelijkbaar visueel effect te creëren, zonder de waarde van <strong>. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina www.vensters.net/hogere-productiviteit-van-de-overheid-wenselijk-en-haalbaar/ en op www.vensters.net/ict-waalwijk-staat-midden-in-de-organisatie/.

De gemeentes, provincies en waterschappen op pagina www.vensters.net/deelnemers/ zijn allemaal onderverdeeld in verschillende lijsten (één lijst per kolom), terwijl de informatie per categorie bij elkaar hoort en dus in één lijst hoort te staan.

Op pagina www.vensters.net/ict-waalwijk-staat-midden-in-de-organisatie/ staat een h1 mét <em> opmaak: ‘We adviseren, denken mee en vragen feedback. Er is verbinding met de organisatie.’ Dit is geen kop en geen extra belangrijke tekst. Gebruik <q> of <blockquote> voor de opmaak van quotes.

De kopjes boven en in de tabel op pagina www.vensters.net/ict-waalwijk-staat-midden-in-de-organisatie/ zijn opgemaakt met <strong>. Gebruik <th> in <thead> voor tabelkoppen in de tabel en <caption> of een kop voor de kop boven de tabel.

Op pagina www.vensters.net/ict-waalwijk-staat-midden-in-de-organisatie/ staat onder de tabel de tekst '*Gemeenten met inwonertal van + of – 20%' opgemaakt in <em>.

Op pagina www.vensters.net/hebben-we-de-basis-eigenlijk-wel-op-orde/ zijn kopjes, de namen van de drie finalisten bij de Verkiezing Overheidsorganisatie van het Jaar en de kopjes onder 'Goed presterende organisaties' en 'Is dit genoeg?', opgemaakt met <em> in plaats van een kop.

Pdf www.vensters.net/wp-content/uploads/2020/12/ICT016-overzicht8-interactief2.pdf is niet gecodeerd en daardoor is er voor hulpsoftware (zoals voorleessoftware) geen informatie beschikbaar om de PDF te interpreteren. Omdat code ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriterium met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en alt teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

Pdf www.vensters.net/wp-content/uploads/2018/12/Privacyverklaring-Vensters-mei-2018.pdf is niet (helemaal) goed gecodeerd. De eerste twee koppen missen bijvoorbeeld een kop markering, er staan een aantal lege h1 en h2 tags in en een lijst die begint op pagina 2 en doorloopt op pagina 3, is gecodeerd als twee aparte lijsten. Daarnaast is de lijst onder 'Deelname aan het belevingsonderzoek' niet opgemaakt als lijst maar als twee h1 koppen. De tekst onder die lijst is ook gecodeerd als h1 kop. Op de laatste pagina zijn er weer aantal koppen niet opgemaakt als kop. De pdf mist daarnaast een logische koppenstructuur.

Advies: Een logische koppenstructuur verbetert de toegankelijkheid en vindbaarheid van een website. Een logische koppenstructuur houdt in dat er geen niveaus van koppen worden overgeslagen en de niveaus logisch op elkaar aansluiten. De kop 'Navigatie' in de footer slaat een niveau over. Loop de website na en pas kopniveaus aan om dit probleem op te lossen.

Advies: Pagina www.vensters.net/ heeft geen h1 kop. Een logische koppenstructuur verbetert de toegankelijkheid en vindbaarheid van een website. Zorg dat iedere pagina in ieder geval een h1 kop heeft om dit probleem op te lossen. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina www.vensters.net/magazine/ en op www.vensters.net/paginabestaatniet.

Advies: Bezoekers die met het toetsenbord navigeren moeten op pagina www.vensters.net/nieuwsberichten/page/2/ per artikel links langs. Voeg het klikbare gebied samen zodat bezoekers per artikel slechts één keer de tabtoets hoeven te gebruiken.

Advies: Op pagina www.vensters.net/hebben-we-de-basis-eigenlijk-wel-op-orde/ is een tabel gebruikt voor opmaak. Dit kan verwarrend zijn voor screenreadergebruikers, omdat zij andere informatie verwachten in een tabel. Gebruik CSS of een vergelijkbare techniek om hetzelfde visuele effect te creëren.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.vensters.net/ staat de datum van het artikel boven de kop van het artikel, waardoor de relatie tussen datum en kop niet meer duidelijk is voor screenreadergebruikers. Zorg ervoor dat relevante informatie, zoals datum en afbeeldingen met alternatieve tekst, in de code ónder de kop staan. Visueel mag het er wel boven staan. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op www.vensters.net/nieuwsberichten/ en op www.vensters.net/hogere-productiviteit-van-de-overheid-wenselijk-en-haalbaar/ en op www.vensters.net/ict-waalwijk-staat-midden-in-de-organisatie/ in het grijze contentblok onder 'Meer berichten'.


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het inschrijfformulier voor de nieuwsbrief in de footer van de pagina (iedere pagina) en op de homepage bevat geen autocomplete attributen. Invoervelden die informatie vragen over de bezoeker (bekijk hier welke dat zijn: www.w3.org/TR/WCAG21/) moeten een juist autocomplete attribuut hebben.

Het contactformulier op pagina www.vensters.net/contact/ bevat geen autocomplete attributen. Invoervelden die informatie vragen over de bezoeker moeten een juist autocomplete attribuut hebben.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op elke pagina is een menu. Er wordt in het menu alleen met kleur aangegeven onder welke hoofdcategorie de huidige bezochte pagina hoort. Het menu-item in de navigatiebalk waar de pagina bij hoort is oranje gekleurd.

De 'Ontwikkeling productiviteit' grafieken op pagina www.vensters.net/hogere-productiviteit-van-de-overheid-wenselijk-en-haalbaar/ voldoen niet aan de eisen van dit succescriterium. Voor kleurenblinde of slechtziende gebruikers zijn de lijnen niet van elkaar te onderscheiden en is de informatie uit de grafieken niet toegankelijk.


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Niet aanwezig


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het contrast van de witte tekst op de oranje/gele achtergrond, zoals bij de linktekst 'Kijk het webinar terug' en 'Neem contact met ons op', is te laag. De contrastratio is hier 2,5:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit komt op meerdere pagina voor, waaronder op pagina www.vensters.net/contact/ en op www.vensters.net/ en op www.vensters.net/paginabestaatniet.

Het contrast van de geel/oranje tekstjes op de homepage, zoals 'Van, voor en door de overheid' en 'Inzicht en inspiratie' op de witte achtergrond is te laag. De contrastratio is hier 2,5:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina www.vensters.net/.

Het contrast van de placeholder tekst 'zoeken' in de zoekbalk bovenaan de pagina (alle pagina's) met de achtergrond is te laag. De contrastratio is hier 3:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Wanneer de bezoeker nog bovenaan de pagina is, zijn deze kleuren lichter en is de contrastratio slechts 2,1:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Het contrast van de oranje menukeuze 'Contact' op de pagina www.vensters.net/contact/ heeft een te laag contrast op de blauwe achtergrond, in de lichte variant van de menubalk (deze wordt donker als je naar beneden gaat). De contrastwaarde is circa 1,9:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Het contrast van de rode foutmeldingen in het inschrijfformulier voor de nieuwsbrief op de homepage is te laag. De contrastratio is hier 1,1:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Het contrast van de Google linktekst in de kaart op pagina www.vensters.net/deelnemers/ is niet hoog genoeg. De contrastratio is hier 1,1:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

De lichtblauwe teksten in de afbeeldingen met de taartdiagrammen op pagina www.vensters.net/hogere-productiviteit-van-de-overheid-wenselijk-en-haalbaar/ hebben een te laag contrast. De contrastratio is hier 2,1:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Voor de witte tekst op de lichtblauwe achtergrond in dezelfde afbeeldingen geldt dat de contrastratio 2,5:1 is, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Het contrast van de oranje tekst op de grijze achtergrond in het contentblok 'Meer berichten' op pagina www.vensters.net/hogere-productiviteit-van-de-overheid-wenselijk-en-haalbaar/ is te laag. De contrastratio is hier 2,1:, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op www.vensters.net/ict-waalwijk-staat-midden-in-de-organisatie/.

Het contrast van de witte tekst 'Instrument' in de afbeelding van de tabel onder 'Samengevat' op pagina www.vensters.net/hogere-productiviteit-van-de-overheid-wenselijk-en-haalbaar/ is te laag. De contrastratio tussen het blauw en het wit is 2,5:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Het contrast van de blauwe tekst op de blauwe achtergrond op het voorblad van de pdf op pagina www.vensters.net/wp-content/uploads/2020/12/ICT016-overzicht8-interactief2.pdf is te laag. De contrastratio is hier 3,9:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dat geldt ook voor de lichtblauwe tekst op de donkerblauwe achtergrond op pagina 2 van de pdf.

Het contrast van de kopteksten bovenaan de pagina's in pdf www.vensters.net/wp-content/uploads/2020/12/ICT016-overzicht8-interactief2.pdf is te laag. Het contrast is hier 1,6:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Het contrast van de linktekst 'Lees hier het uitgebreidere artikel over dit onderwerp' in de pdf op pagina www.vensters.net/wp-content/uploads/2020/12/ICT016-overzicht8-interactief2.pdf is te laag als de de link focus heeft. Het contrast is dan 3,8:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Bij een resolutie van 512 pixels breed zie je de focus niet omdat de cookie-melding schermvullend is. Je komt direct achter dit scherm terecht en weet met het toetsenbord niet waar je bent.

Bij een lagere resolutie wordt het menu vervangen door een menuknop (met 3 streepjes). Als je op een schermresolutie kijkt van 1024x768 pixels en vergroot tot 200% zie je het zoekveld niet meer en je kunt er ook niet naartoe scrollen.


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.vensters.net/hogere-productiviteit-van-de-overheid-wenselijk-en-haalbaar/ staan meerdere afbeeldingen met tekst, die niet (volledig) uitgelegd worden in de tekst van de pagina of die functionaliteit wegnemen voor screenreadergebruikers, zoals de afbeelding met de titel 'Beïnvloeding van productiviteit' en onder 'Samengevat: wat kunt u doen?' de tabel met tekst in een afbeelding. Voor bezoekers met een visuele beperking is het belangrijk dat tekst als HTML wordt geplaatst en niet in een afbeelding. Zij kunnen tekst in HTML namelijk met een eigen stylesheet naar hun wensen opmaken, terwijl tekst in een afbeelding niet aanpasbaar is.


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers met viewport 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op pagina www.vensters.net/gratis-webinar-op-23-april-trends-in-de-bedrijfsvoering-2/, moet de bezoeker horizontaal scrollen om de video te kunnen zien.

Wanneer bezoekers met viewport 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op pagina www.vensters.net/hebben-we-de-basis-eigenlijk-wel-op-orde/, moet de bezoeker horizontaal scrollen om de hele tabel te lezen. Voor tabellen geldt normaliter een uitzondering op dit succescriterium, echter is het in dit geval niet nodig de betreffende informatie in een tabel te presenteren maar is de tabel gebruikt voor opmaak en geldt de uitzondering niet.

Let op, wanneer bezoekers met viewport 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% blijft er heel weinig ruimte over voor de content. De website is voor deze groep praktisch onbruikbaar.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepage staan een aantal links die opgemaakt zijn met een oranje/rode achtergrond, zoals 'Kijk het webinar terug' en 'Neem contact met ons op'. Wanneer deze links focus krijgen, verschijnt er niet een focusrand maar een soort dropshadow in een andere kleur oranje. Het contrast tussen deze twee kleuren oranje is niet hoog genoeg. De contrastratio is hier 1,4:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn, waardoor het voor slechtziende of kleurenblinde gebruikers niet goed zichtbaar is dat de knop focus heeft. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op www.vensters.net/paginabestaatniet.

Op de homepage staan een aantal links die opgemaakt zijn met een witte achtergrond, zoals 'Lees de volledige testimonial' en 'Inschrijven'. Wanneer deze links focus krijgen, verschijnt er niet een focusrand maar een soort dropshadow in een grijze kleur. Het contrast tussen het wit en de grijze kleur is niet hoog genoeg. De contrastratio is hier 1,8:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn.

Het contrast van de oranje locatiepunten op de kaart op pagina www.vensters.net/deelnemers/ is niet hoog genoeg. De contrastratio is hier 1,8:1 op de donkergrijze achtergrond en 2,3:1 op de lichtgrijze achtergrond, waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Kaarten behoren tot de uitzonderingen, zorg er wel voor dat de lijst eronder met organisatienamen wel toegankelijk is.


Het contrast van de groene locatiepunten op de kaart op pagina www.vensters.net/deelnemers/ is niet hoog genoeg. De contrastratio met de lichtgrijze achtergrond is hier 2,9:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn.


Het contrast van het informatie icoon bij de Twitterfeed op pagina www.vensters.net/nieuwsberichten/page/2/ is te laag. De contrastratio is hier 2,1:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn.


Het contrast tussen de gebruikte kleuren in de grafieken 'Ontwikkeling productiviteit' op pagina www.vensters.net/hogere-productiviteit-van-de-overheid-wenselijk-en-haalbaar/ is te laag. Aangezien er geen andere manier is om de lijnen te duiden (zie ook 1.4.1) voldoen de grafieken niet aan de eisen van dit succescriterium.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer een gebruiker met de muis over een menu-item in de navigatiebalk bovenaan de pagina (iedere pagina) hovert, verschijnen er nieuwe menu-items. Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, moet er een mechanisme beschikbaar zijn waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen. Meestal gebeurt dit met de escape-toets.


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De submenu's in het navigatiemenu bovenaan de pagina (iedere pagina) zijn niet toetsenbordtoegankelijk. Wanneer een gebruiker met de muis over een menu-item hovert, verschijnen er nieuwe menu-items in een uitklapper, maar deze items zijn niet beschikbaar voor toetsenbordgebruikers.

De ^ icoon link onderaan de pagina (iedere pagina) om weer naar boven te gaan, is niet toetsenbordtoegankelijk. Toetsenbordgebruikers moeten nu meer handelingen doen om op dezelfde plaats uit te komen dan gebruikers die een muis gebruiken.

De < en > iconen om door de logo's van deelnemers op de homepage te scrollen, zijn niet toetsenbordtoegankelijk.

De 'meer informatie' functionaliteit/links op pagina www.vensters.net/ bij de teamleden op tabblad 'Team' zijn niet toetsenbordtoegankelijk.

Op pagina www.vensters.net/magazine/ staan twee iframes die niet toetsenbordtoegankelijk zijn. Het iframe bevat geen knop om het venster weer mee te sluiten, terwijl dat met de muis wel kan door buiten het scherm te klikken. (Zie ook 2.4.3)

Doordat de kaart op pagina www.vensters.net/deelnemers/ niet op het juiste niveau onzichtbaar is gemaakt, krijgt de kaart nog wel focus maar zijn niet alle locaties te bezichtigen met het toetsenbord. (Zie ook 4.1.1)

Het uitklapmenu op pagina www.vensters.net/deelnemers/ is niet toetsenbordtoegankelijk.

Om uit de twitterfeed op pagina www.vensters.net/nieuwsberichten/ te komen, moeten gebruikers de gehele twitterfeed door met de tabtoets. Biedt de bezoeker de mogelijkheid deze grote hoeveelheid links over te slaan. (Dit is een best practice, geen WCAG-eis)


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De video op pagina www.vensters.net/gratis-webinar-op-23-april-trends-in-de-bedrijfsvoering-2/ wordt afgespeeld in een Vimeo-player. Video's moeten een extra stuk code hebben die de standaard sneltoetsen van de videospeler uitschakelen. Dit is bij Vimeo niet mogelijk. Gebruik een andere videospeler om dit probleem op te lossen.


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Niet aanwezig


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Niet aanwezig


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Niet aanwezig


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De site bevat geen mechanisme om herhalende content over te slaan (de zogenaamde skiplinks).


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De pdf www.vensters.net/wp-content/uploads/2020/12/ICT016-overzicht8-interactief2.pdf heeft alleen een bestandsnaam, geen titel. Voeg een titel toe en kies onder Weergave bij openen bij 'Tonen' voor de optie Documenttitel.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De site bevat een cookiemelding, maar dat is niet het eerste dat focus krijgt wanneer bezoekers de site voor het eerst bezoeken.

Na het vergtootglas-icoon krijgt de zoekbalk (iedere pagina) focus, ook als gebruikers het zoekveld helemaal niet geopend hebben.

Wanneer gebruikers inzoomen naar 200% verandert het navigatiemenu bovenaan de pagina in een hamburgermenu. Wanneer gebruikers met het toetsenbord het menu doorlopen, gaat de focus na het laatste menu-item niet naar de sluit-knop, maar verder op de achterliggende pagina.

Na het selecteren van een tabblad (Nieuws, Team, Pagina's) op pagina www.vensters.net/ verwacht de gebruiker met de volgende tabtoets naar het eerste item in de zoekresultaten te springen, maar dat gebeurt niet. Eerst worden de andere tabbladen doorlopen.

Na het doorlopen van alle opties binnen de iframes op pagina www.vensters.net/magazine/ vervolgt de focus op de achterliggende pagina, in plaats van in het scherm te blijven.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De link voor het voltooien van een zoekopdracht (vergrootglas icoon) op iedere pagina heeft geen toegankelijke naam en daardoor geen duidelijk linkdoel voor screenreadergebruikers. (Zie ook 1.1.1)

De link om na de header naar beneden te springen op de homepage (V icoon) heeft geen toegankelijke naam en daardoor geen duidelijk linkdoel voor screenreadergebruikers. (Zie ook 1.1.1)

De logo's onder 'Van en voor wie is Vensters', zoals het logo van VNG en ICTU, op de homepage hebben geen toegankelijke naam en daardoor geen duidelijk linkdoel voor screenreadergebruikers. (Zie ook 1.1.1)

De social media iconen in de footer (iedere pagina) hebben geen toegankelijke naam en daardoor geen duidelijk linkdoel voor screenreadergebruikers. (Zie ook 1.1.1) Dit komt ook voor op pagina www.vensters.net/contact/. De LinkedIn iconen naast de teamleden op tabblad 'Team' hebben ook geen toegankelijke naam.

Op pagina www.vensters.net/contact/ staat in de kaart een icoon. Zowel de gehele kaart als het icoon hebben geen toegankelijke naam en daardoor geen duidelijk linkdoel voor screenreadergebruikers. (Zie ook 1.1.1)

De < en > iconen op pagina www.vensters.net/gratis-webinar-op-23-april-trends-in-de-bedrijfsvoering-2/, om naar het vorige of volgende bericht te gaan, hebben geen toegankelijke naam en missen daardoor een duidelijk linkdoel voor screenreadergebruikers. (Zie ook 1.1.1)

De afbeelding op pagina www.vensters.net/hebben-we-de-basis-eigenlijk-wel-op-orde/ heeft geen toegankelijke naam en mist daardoor een duidelijk linkdoel voor screenreadergebruikers. (Zie ook 1.1.1)

De afbeeldingen boven de artikelen op pagina www.vensters.net/ (met daarin een tekst, zoals 'Informatief' en de datum), bevatten in de alternatieve tekst niet de naam van het betreffende artikel, waardoor het linkdoel niet duidelijk is voor screenreadergebruikers. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op www.vensters.net/nieuwsberichten/.

De links naar de online versies van de magazines op pagina www.vensters.net/magazine/ hebben als linktekst alleen 'Lees online'. Deze tekst is niet beschrijvend voor screenreadergebruikers. (Zie ook 1.1.1)

De logo's op www.vensters.net/ hebben geen toegankelijke naam en missen daardoor een duidelijk linkdoel voor screenreadergebruikers. (Zie ook 1.1.1)

De paginanummers op pagina www.vensters.net/nieuwsberichten/ hebben als linktekst enkel het nummer van de pagina. Dat is niet voldoende beschrijvend voor screenreadergebruikers, die bijvoorbeeld een linklijst kunnen opvragen. Er is wel een onzichtbare h2 met de tekst 'Berichtnavigatie' maar ook die term is niet erg beschrijvend en kan voor verwarring zorgen.

Advies: Op pagina www.vensters.net/ staat meerdere keren de linktekst 'Lees meer'. Deze tekst is niet beschrijvend voor screenreadergebruikers. Voeg informatie toe (eventueel onzichtbaar voor ziende gebruikers), zoals de naam van het artikel, om dit probleem op te lossen. Dit geldt ook voor de linkteksten 'Lees verder' op pagina www.vensters.net/nieuwsberichten/ en op www.vensters.net/hogere-productiviteit-van-de-overheid-wenselijk-en-haalbaar/ onder 'Meer berichten'.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer de logo's onder 'Van en voor wie is Vensters?' op de homepage focus hebben, is dat niet zichtbaar.

Wanneer gebruikers inzoomen naar 200% verandert het navigatiemenu bovenaan de pagina in een hamburgermenu. Wanneer het menu icoon focus heeft, is dat niet zichtbaar.

Wanneer de button 'Verzenden' op pagina www.vensters.net/contact/ focus heeft, is dat niet zichtbaar.

Wanneer de knoppen in de Issuu iframes op pagina www.vensters.net/magazine/ focus hebben, is dat niet zichtbaar. Daarnaast gaan gebruikers met het toetsenbord in dit iframe langs meerdere links, die niet zichtbaar zijn in het iframe.

Advies: Wanneer het V-icoon onder de header, waarmee gebruikers naar beneden kunnen springen op de pagina, focus heeft, is niet de hele focusrand zichtbaar. Zorg ervoor dat er geen verwarring kan ontstaan over of een element focus heeft. Dit geldt ook voor de tabbladen op pagina www.vensters.net/, wanneer gebruikers inzoomen.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Voldoende


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer gebruikers inzoomen naar 200% verandert het navigatiemenu bovenaan de pagina in een hamburgermenu. De toegankelijke naam van het icoon (en het icoon om het menu weer te sluiten) is 'Toggle menu'. Zorg ervoor dat alle bedienbare elementen een toegankelijke naam hebben in de hoofdtaal van de pagina.

De bedienbare elementen van de Vimeo-speler op pagina www.vensters.net/gratis-webinar-op-23-april-trends-in-de-bedrijfsvoering-2/ hebben allemaal een Engelse naam. Zorg ervoor dat alle bedienbare elementen een toegankelijke naam hebben in de hoofdtaal van de pagina.

De hoofdtaal van pagina www.vensters.net/ is goed ingesteld, maar niet alle onderdelen zijn vertaald. Het navigatiemenu bovenaan de pagina is bijvoorbeeld nog in het Nederlands, net als de menu-items in het navigatiemenu in de footer van de pagina en links als 'Algemene voorwaarden' en 'Toegankelijkheid'.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De inschrijfformulieren voor de nieuwsbrief op de homepage en in de footer (iedere pagina) bevatten geen goede foutidentificatie. Een foutidentificatie bevat de informatie wélke fout is gemaakt en waar de fout is gemaakt. '*Naam veld* veld is verplicht' is geen goede foutidentificatie, '*Naam veld* is niet ingevuld' bijvoorbeeld wel.

Het contactformulier op de pagina www.vensters.net/contact/ bevat geen goede foutidentificatie. Een foutidentificatie bevat de informatie wélke fout is gemaakt. 'Het veld is verplicht' is geen goede foutidentificatie, 'Het veld is niet ingevuld' bijvoorbeeld wel. Combineer de foutmelding met de foutsuggestie (Zie SC 3.3.3)


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het contactformulier op www.vensters.net/contact/ bevat alleen placeholders als label. Zodra gebruikers beginnen te typen, verdwijnt de placeholdertekst en is het voor gebruikers niet meer duidelijk wat zij daar moeten invullen. In dit formulier komt de placeholdertekst ook niet meer terug, ook niet als het invoerveld geen focus meer heeft. Dit geldt ook voor het aanmelden voor de nieuwsbrief.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De inschrijfformulieren voor de nieuwsbrief op de homepage en in de footer (iedere pagina) bevatten geen foutsuggestie. Als een formulier niet verzonden kan worden omdat één of meerdere formuliervelden niet goed ingevuld zijn, moet er een suggestie worden gegeven over hoe de gebruiker het veld wel goed moet invullen. Bij verplichte velden is de melding dat daar iets moet worden ingevuld voldoende als foutsuggestie.


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het zoekveld bovenaan de pagina (iedere pagina) is opgemaakt in een lijstitem en bevat geen <ul> of <ol>.

De link om in te loggen bovenaan de pagina (iedere pagina) is opgemaakt in een lijstitem en bevat geen <ul> of <ol>.

Het navigatiemenu (Ons aanbod, kennis, deelnemers, contact) bovenaan de pagina (iedere pagina) is opgemaakt met lijstitems maar bevat geen <ul> of <ol>.

Het navigatiemenu (Ons aanbod, kennis, deelnemers, contact) in de footer van de pagina (iedere pagina) is opgemaakt met lijstitems maar bevat geen <ul> of <ol>.

Op de homepage komen meerdere dubbele id's voor:

  • searchForm
  • FNAME
  • LNAME
  • EMAIL
  • Homepage
  • Informatie-voor
  • Group-11
  • Group-8
  • Shape
  • Oval
  • Group

Dit probleem komt op meerdere pagina's voor.

Op pagina www.vensters.net/deelnemers/ is geprobeerd het iframe met aria-hidden=true te verbergen, omdat de lijst onder de kaart voldoende alternatief biedt. De kaart krijgt echter nog steeds focus omdat het attribuut op het verkeerde niveau is geplaatst. Zorg er ook voor dat de interactieve elementen geen focus kunnen krijgen. (Zie ook 2.1.1)


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De iframes op pagina www.vensters.net/magazine/ hebben geen toegankelijke naam (title attribuut).

De knoppen voor de locaties op de kaart op pagina Doordat de kaart op pagina www.vensters.net/deelnemers/ niet op het juiste niveau onzichtbaar is gemaakt, hebben geen toegankelijke naam.

Het uitklapmenu op pagina www.vensters.net/deelnemers/ heeft geen toegankelijke naam en waarde. Zo verwacht je dat de knop de naam 'menu' heeft en dat duidelijk gemaakt wordt aan bijvoorbeeld een screenreader dat het menu open- of dichtgevouwen is.

In de kaart op pagina www.vensters.net/deelnemers/ kunnen gebruikers filteren op provincie, waterschap en gemeente. Daarnaast staan er visueel naast de tekst checkboxen. Deze opties hebben foutief als rol link.

Bij de start van de footer is een link aanwezig bij het logo EIPA Epsa 2017. Hiernaast zit ook een knop om dit vlak in te klappen. Deze knop heeft geen naam, rol en waarde en is daarom niet voor iedereen bedienbaar. Zorg ook dat de status in- of uitgevouwen bekend wordt gemaakt aan hulpsoftware zoals screenreaders.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers het formulier op pagina www.vensters.net/contact/ verzenden, verschijnt er een laadanimatie. Deze informatie is niet beschikbaar voor screenreadergebruikers.

Wanneer het formulier op pagina www.vensters.net/contact/ fouten bevat wordt dit niet aangekondigd voor mensen die een screenreader gebruiken.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: www.toegankelijkheidscertificaat.nl/vensters.net/audit/
Geprint: 2024-03-28 14:12:41 v2.4-011