Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website Sociale Dienst Drechtsteden


Onderzoeker
Jules Ernst van 200 OK; Pieternel de Jonge van Studio Lite
Datum
4 september 2023
Opdrachtgever
Sociale Dienst Drechtsteden

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website Sociale Dienst Drechtsteden voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 25 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website socialedienstdrechtsteden.nl is onderzocht tussen 15 augustus 2023 en 18 augustus 2023. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website Sociale Dienst Drechtsteden
Scope van de website
  • alle pagina's op socialedienstdrechtsteden.nl
  • de vragenpagina op e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer
  • niet de pagina's op Mijn SDD (apart onderzoek)
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 9 11 0
2 Bedienbaar 9 8 0
3 Begrijpelijk 6 4 0
4 Robuust 1 2 0
Totaal 25 25 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/ staan bij de blokken met de koppen “Werk”, “Bijstand”, “Schulden” en “Wmo” afbeeldingen. Deze afbeeldingen hebben nu een tekstalternatief, maar zijn decoratief. Daarom dient de alt-tekst van deze afbeeldingen leeg gelaten te worden. De afbeelding heeft dan nog wel een leeg alt-attribuut (alt="") nodig, zodat hulpsoftware weet dat de afbeelding genegeerd kan worden. Ook in het rode blok onder de kop “Veel bezocht” staan voorafgaand aan elk item decoratieve afbeeldingen met een tekstalternatief. Dit blok komt ook voor op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/bestaatniet. En op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/nieuws staat bij elk nieuwsbericht een decoratieve afbeelding. Controleer dit voor alle pagina’s.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/contactmogelijkheden staat een afbeelding van een man met een headset. Deze afbeelding heeft nu een tekstalternatief, maar is decoratief. Daarom dient de alt-tekst van deze afbeelding leeg gelaten te worden. Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/bijstand/op-welke-financiele-ondersteuning-heb-ik-recht/wat-is-een-… staat een soortgelijke afbeelding van een man met een notebook. Ook deze afbeelding heeft een tekstalternatief, terwijl deze decoratief is. Controleer dit voor alle pagina’s.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/op-deze-website/toegankelijkheidsverklaring staat een afbeelding met als tekstalternatief “toegankelijkheidsverklaring”. Dit beschrijft onvoldoende de inhoud van de afbeelding, beter zou zijn “Status toegankelijkheid website Sociale Dienst Drechtsteden”. Dit kan eventueel aangevuld worden met een verwijzing naar de link eronder.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/nieuws staat bij elk nieuwsbericht een decoratieve afbeelding. De afbeeldingen zijn klikbaar. De alternatieve tekst bij de afbeeldingen beschrijft de afbeelding maar beschrijft niet het doel van de link. Omdat er op dezelfde pagina al twee andere links met hetzelfde linkdoel aanwezig zijn, is het beter om de link om de afbeelding te verwijderen en de alt-tekst van deze afbeeldingen leeg te laten. Zie ook succescriterium 2.4.4.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/overons/ons-verhaal komt er in de video bij de aftiteling het logo van “Sociale Dienst Drechtsteden” in beeld. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Ook is het niet duidelijk wanneer een wisseling van sprekers plaatsvindt. Dit gebeurt op de tijdstippen 1:38, 1:58 en 2:15. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript, of voeg een audiodescriptie toe aan het audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Bij succescriterium 1.2.3 staat een video beschreven waar audiodescriptie of een media-alternatief ontbreekt. Dit wordt ook afgekeurd onder dit succescriterium. Voor dit succescriterium is audiodescriptie verplicht (niveau AA), een media-alternatief is hier niet meer toegestaan als oplossing. Dit is van belang voor mensen die de video niet (goed) kunnen zien. Zie pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/overons/ons-verhaal.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/ staat onder de kop “Veel bezocht” een opsomming. Deze is nu niet opgemaakt met de juiste code. Gebruik het ul- en li-element om opsommingen weer te geven. Dezelfde opsomming komt ook voor op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/bestaatniet. Controleer dit voor alle pagina’s.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/contactmogelijkheden staat in het uitvouwbare blok met de kop “Langskomen” onder de koppen “Openingstijden” soms een opsomming van openingstijden. Deze zijn nu niet opgemaakt met de juiste code. Gebruik het ul- en li-element om opsommingen weer te geven. Dit komt op meerdere pagina’s voor, waaronder op www.socialedienstdrechtsteden.nl/energietoeslag in het uitvouwbare blok “Hoe zit het met de energietoeslag in 2023?”.

Op elke pagina staat in de footer content waarvan er een aantal koppen hebben van niveau 4 (h4). Als in de content erboven koppen worden gebruikt van niveau 1 tot en met 3, dan lijkt het of de koppen in de footer onderdeel zijn van de laatste kop in de content. Dit is op te lossen door de koppenstructuur in de footer te wijzigen door er koppen van niveau 2 (h2) van te maken of door er een (visueel onzichtbare) kop toe te voegen aan de footer dat aangeeft dat dit

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/contactmogelijkheden staat een tekst schuingedrukt. De tekst luidt "Let op! Op een aantal dagen zijn wij gesloten. Bekijk deze dagen via het kopje 'Feestdagen'.". Deze tekst is opgemaakt als kopniveau 6 (H6-element). Maak hier gewone tekst van.

Advies: Op veel pagina's ontbreekt kopniveau 1, worden koppen overgeslagen of is de koppenstructuur niet altijd even duidelijk. Bezoekers die gebruikmaken van schermvoorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, etcetera.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/bijstand/op-welke-financiele-ondersteuning-heb-ik-recht/wat-is-een-… staat onder een aantal van de uitvouwbare blokken een tabel. Het gaat om de tabellen met drie kolommen. De tabelkoppen hiervan zijn opgemaakt met een h4-element. Dat is niet correct. Hierdoor is de relatie tussen de koppen en datacellen voor screenreadergebruikers niet duidelijk. Zorg ervoor dat tabellen goed zijn opgemaakt en gebruik voor tabelkoppen altijd het th-element.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/bijstand/op-welke-financiele-ondersteuning-heb-ik-recht/wat-is-een-… staat onder een aantal van de uitvouwbare blokken een tabel. Het gaat om de tabellen met drie kolommen. In de eerste kolom staat in elke cel één item dat is opgemaakt als een lijst. Dat is niet de bedoeling. Maak alleen gebruik van een lijst als er meerdere bij elkaar behorende items aanwezig zijn.

Op elke pagina is een zoekknop waarmee je een zoekformulier kunt oproepen. Als dit zoekformulier tevoorschijn komt is hier ook een sluitknop aanwezig. Dit kruisje is klikbaar. De naam is echter niet duidelijk. Deze luidt 'close' in plaats van 'sluiten'.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/zoek= staat een zoekformulier. Deze heeft een legend-element met de tekst “Trefwoorden”. Dit is visueel verborgen doordat de fontgrootte ervan 0 is. Gebruikers van hulpsoftware krijgen dit mogelijk wel voorgelezen. Deze informatie moet ook beschikbaar zijn voor ziende mensen. Bovendien is een legend-element hier overbodig, er is namelijk maar één invoerveld.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/bijstand/op-welke-financiele-ondersteuning-heb-ik-recht/wat-is-een-… is de tekst “Belangrijk: De bedragen die op deze pagina worden genoemd zijn netto bedragen.” opgemaakt met zowel een strong- als een em-element. Het em- en strong-element zijn bedoeld om nadruk te geven aan één of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Los dit hier op door alleen het woord “Belangrijk” op te maken met het em- OF het strong-element. Ook op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ zijn bij de stap “Controle” koppen en een volledige alinea opgemaakt met het em-element. Controleer dit voor alle pagina’s.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/nieuws/dordrecht-hendrik-ido-ambacht-en-papendrecht-besluiten-tot-… staan twee tabellen bijvoorbeeld de tabel onder de kop “Overzicht per gemeente (120% van het wettelijk sociaal minimum)”. De tabelkoppen hiervan zijn opgemaakt met zowel een strong- als het em-element. Dat is niet correct. Het strong- en em-element zijn daar niet voor bedoeld. Tevens is hierdoor is de relatie tussen de koppen en datacellen voor screenreadergebruikers niet duidelijk. Zorg ervoor dat tabellen goed zijn opgemaakt en gebruik voor tabelkoppen altijd het th-element. Bij beide tabellen gaat dit fout. Ook de laatste kolom met bedragen is met het strong- en em-element opgemaakt om deze meer nadruk te geven. Gebruik hiervoor in de plaats CSS. Dit doet zich voor op meerdere pagina’s, waaronder op www.socialedienstdrechtsteden.nl/cookie-verklaring waar de tabelkoppen opgemaakt zijn met het strong-element. Controleer dit voor alle pagina’s.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/cookie-verklaring staat onder de kop “Welke cookies zijn er?” een lijst, waarbij elk lijst-item bestaat uit een koptekst met het type cookie en een beschrijving daarvan. Het type cookie, bijvoorbeeld “Functionele cookies” is nu opgenomen in een strong-element om deze visueel meer nadruk te geven. Daar is het strong-element niet voor bedoeld. Een goede oplossing hier zou zijn, om deze lijst-elementen op te maken als een definitielijst of de vetgedrukte woorden als een kop (h4) op te maken.

Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ zijn bij de stap “Inleiding” alle kopteksten, waaronder “Inleiding” en “Let op” opgemaakt met het strong-element. Het strong-element mag niet worden gebruikt om kopteksten visueel op te maken als kop. Het strong-element heeft namelijk niet dezelfde betekenis als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3). Los dit op door de koptekst boven het p-element, waar ze in staan, te plaatsen en maak ze op als ‘echte’ koppen. Ook bij de stap “Controle” is de kop “Privacy” opgemaakt met het strong element. Controleer dit voor alle stappen in het formulier.

Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat boven het formulier bij de stap “Persoonsgegevens” de koptekst “Persoonsgegevens aanvrager”. Deze is opgemaakt met een div-element maar dient opgemaakt te worden als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3). Dit doet zich ook voor bij de stap “Recht van betrekkenen” met de koptekst “Recht van betrokkenen”. Controleer dit voor alle stappen in dit formulier.

Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat bij de stap “Recht van betrokkenen” een formulier met daarbinnen een groep selectievakjes (checkboxes). Boven deze groep staat de tekst “Wat wilt u opvragen?”. Deze tekst is nu niet gekoppeld aan de groep selectievakjes. Gebruik een combinatie van fieldset en legend of een andere vergelijkbare techniek om dit probleem op te lossen.

Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat bij de stap “Controle” een formulier met daarbinnen een groep keuzerondjes (radiobuttons). Boven deze groep staat de tekst “Zijn de gegevens juist?”. Deze tekst is nu niet gekoppeld aan de groep keuzerondjes. Gebruik een combinatie van fieldset en legend of een andere vergelijkbare techniek om dit probleem op te lossen.

Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ is een formulier waar 3 bijlagen toegevoegd kunnen worden. Deze heten nu allemaal Bijlage. Geef deze velden unieke namen, Bijlage 1, Bijlage 2 en Bijlage 3.

Bovenaan in het PDF-bestand “Aanmelding_bewindvoering_Checklist_per_1-4-2018.pdf” staat de koptekst “Checklist in te leveren stukken Schuldhulpverlening”. Deze is opgemaakt met een P-tag en dat is niet correct. Dit is een echte kop en dient opgemaakt te worden met een H-tag, bij voorkeur de H1-tag, omdat dit tevens de titel van het document is.
Verderop staan in de tabellen een aantal kopteksten, waaronder “Omschrijving”, “Formulier” en “Persoonlijke gegevens”. Visueel is het duidelijk dat dit koppen zijn, omdat ze als dikgedrukte tekst worden weergegeven, maar voor hulpsoftware is dat niet het geval. Omdat dit, semantisch gezien, echte koppen zijn dienen ze ook als echte koppen opgemaakt te worden. In dit geval is de tabel gebruikt om het formulier vorm te geven, en daarom is een TH-tag hier niet toegestaan. Gebruik in plaats daarvan een H-tag, bij voorkeur een H2-tag.

Bovenaan in het PDF-bestand “Checklist_Volledig_Budgetbeheer.pdf” staat de koptekst “Checklist aanvraag Budgetbeheer”. Deze is opgemaakt met een P-tag en dat is niet correct. Dit is een echte kop en dient opgemaakt te worden met een H-tag, bij voorkeur de H1-tag, omdat dit tevens de titel van het document is. Ook de overige koppen in het document, waaronder “Algemeen”, “Inkomsten” en “Uitgaven” zijn met een P-tag opgemaakt. Vervang deze door een H-tag, bij voorkeur een H2-tag.

In het PDF-bestand “Checklist_Volledig_Budgetbeheer.pdf” staat direct onder de titel de tekst “Van alle betalingen uit het budgetplan, moet een bewijsstuk in het dossier zitten voor de overdracht naar budgetbeheer.”. Deze tekst is wordt dikgedrukt weergegeven, om aan te geven dat dit belangrijke informatie is. Deze informatie is echter niet voor hulpsoftware beschikbaar. Dit zou bijvoorbeeld opgelost kunnen worden door de tekst vooraf te laten gaan door “Let op:”.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Voldoende


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat bij de stap “Persoonsgegevens” een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en het eigen telefoonnummer kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email" en voor telefoonnummer autocomplete=”tel-national”.
Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: www.w3.org/tr/wcag21/.

Op alle pagina’s van de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ staat onderaan de pagina een chatbox met daarbinnen een formulier waar de bezoeker de eigen naam dient in te vullen. Plaats hier het autocomplete-attribuut autocomplete=”name” op het input-element.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op alle pagina’s van de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ verandert bij toetsenbordfocus de lichtblauwe rand van de link “Accepteren” van lichtblauw naar een donkerder blauw. Het contrastverschil tussen deze twee is met 2,1:1 te laag. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn. Let op: deze link komt ook voor op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/cookie-verklaring, direct onder de koptekst “Cookie verklaring”.

Op elke pagina is een zoekknop aanwezig waarmee je het zoekformulier kunt oproepen. Dit zoekformulier heeft een rode achtergrond met grijze tekst. Het contrastverschil tussen deze twee kleuren is met 1,1:1 te laag. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.

Bij verschillende stappen in het formulier op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staan onderaan de pagina de knoppen “Vorige” en “Volgende”. Wanneer deze focus krijgen verandert de achtergrondkleur van paars naar rood. Het contrastverschil tussen deze kleuren is met 2,3:1 te laag. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn, maar beter nog is om bij focus er een rand omheen te tonen. Hetzelfde geldt voor het input-element “+ Bestand toevoegen” bij de stap Bijlage(n) en voor de knop “Verzenden” bij de stap “Afsluiten”. Controleer dit voor alle knoppen in dit formulier.

In het formulier op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ bij stap “Controle” staat onderaan de pagina een lichtgeel blok met de kop “Privacy”. De blauwe linktekst www.socialedienstdrechtsteden.nl/privacy contrasteert onvoldoende met de omringende tekst nl. 2,8:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn, maar beter is om linktekst in lopende teksten te onderstrepen.

In het formulier op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staan bij de stap “Inleiding” in de lopende tekst een aantal links, waaronder “contactformulier” waarvan de lichtblauwe kleur onvoldoende contrasteert met de donkergrijze kleur van de omliggende tekst. Het contrastverschil is 2,8:1, maar moet minimaal 3,0:1 zijn, maar beter is om linktekst in lopende tekst te onderstrepen.

Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat bij de stap “Recht van betrokkenen” een formulier met een aantal selectievakjes (checkboxes) met daarachter steeds een link met een icoon van een vraagtekentje. Wanneer deze link geactiveerd wordt opent er een dialoogvenster. Wanneer de knop “OK” daarbinnen focus krijgt verandert de achtergrondkleur van paars naar rood. Het contrastverschil tussen deze kleuren is met 2,0:1 te laag. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn, maar beter nog is om bij focus er een rand omheen te tonen.
Deze link met vraagteken staat ook achter de tekst “Zijn de gegevens juist?” bij de stap “Controle”.


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Niet aanwezig


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op alle pagina’s van de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ is in het cookie-instellingenvenster het contrast van de witte linktekst “Accepteren” ten opzichte van de lichtblauwe achtergrond van de link met 2,2:1 te laag. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn. Let op: deze link komt ook voor op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/cookie-verklaring, direct onder de koptekst “Cookie verklaring”.

Op alle pagina’s van de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ is in het cookie-instellingenvenster het contrast van de witte linktekst “Accepteren” ten opzichte van de lichtblauwe achtergrond van de link met 2,2:1 te laag. Ook het contrastverschil tussen de donkergrijze linktekst “Weigeren” en de lichtgrijze achtergrond van de link is met 3,9:1 te laag. Dit moet voor beiden minimaal 4,5:1 zijn. Let op: deze link komt ook voor op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/cookie-verklaring, direct onder de koptekst “Cookie verklaring”.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/ staat een groen blok met de kop “Werk”. Het contrast van de witte teksten ten opzichte van de groene achtergrond is hier met 2,3:1 te laag. Dit moet voor de kop “Werk” minimaal 3,0:1 zijn en voor de linktekst eronder minimaal 4,5:1. Hetzelfde probleem doet zich voor bij de witte teksten in het gele blok met de kop “Schulden” en het lichtblauwe blok met de kop “Wmo”. Ook daar is het contrastverschil te laag.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/werk/ik-wil-werken-en-meedoen/ik-wil-voor-mezelf-beginnen staan in het kruimelpad witte (link)teksten op een groene achtergrond. De contrastratio is 2,3:1, maar moet minimaal 4,5:1 zijn. Ook op pagina’s www.socialedienstdrechtsteden.nl/schulden/ik-regel-financien-voor-iemand-anders/ik-ben-bewindvoerder/… en www.socialedienstdrechtsteden.nl/schulden/ik-regel-financien-voor-iemand-anders/ik-ben-bewindvoerder/…, is het contrast van de witte tekst tegen een geel-oranje achtergrond van het kruimelpad te laag. Controleer dit voor alle pagina’s, waarop dit kruimelpad voorkomt.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/werk/ik-wil-werken-en-meedoen/ik-wil-voor-mezelf-beginnen is het contrastverschil tussen de witte koptekst “Is de informatiebijeenkomst 'Startende ondernemers' iets voor mij?” tegen de groene achtergrond met 2,3:1 te laag. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/schulden/ik-regel-financien-voor-iemand-anders/ik-ben-bewindvoerder/… is het contrastverschil tussen de witte koptekst “Hoe verloopt de aanmeldprocedure?” met de geel-oranje achtergrond met 2,3:1 te laag. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.

Als in de chatbox het veld “Naam” niet is ingevuld en het formulier is verzonden en er vervolgens wel tekst wordt ingevuld in dit veld dan is de tekst donkergroen tegen een lichtgroene achtergrond van het invoerveld. Het contrast ervan is 3,6:1 maar moet minimaal 4,5:1 zijn.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/cookie-verklaring staat bovenin de knop “Alle cookies weigeren”. Het contrastverschil tussen de grijze achtergrond van de knop en de donkergrijze tekst is 3,9:1. Dat is onvoldoende en moet minimaal 4,5:1 zijn.

Nadat het formulier op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ verzonden is kom je op de pagina met bovenin de tekst “Uw gegevens zijn verzonden”. Op deze pagina staat de link “Ingevuld e-Formulier.pdf”. Het contrastverschil van de blauwe tekst op de lichtgroene achtergrond is met 3,5:1 onvoldoende. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.

In het formulier op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ bij stap “Controle” staat onderaan de pagina een lichtgeel blok met de kop “Privacy”. De blauwe linktekst www.socialedienstdrechtsteden.nl/privacy contrasteert onvoldoende met de lichtgele achtergrond. Contrastverschil is 4,3:1, maar moet minimaal 4,5:1 zijn.

Wanneer men op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ meer dan 15 minuten niet actief is, dan verschijnt een pagina met de tekst “Uw sessie is verlopen”. Hier staat een knop met de tekst “Terug naar website Sociale Dienst Drechtsteden”. Bij hover contrasteert de zwarte kleur van de tekst onvoldoende met de donkergrijze achtergrond. Het contrastverschil is dan 2,2:1, maar moet minimaal 4,5:1 zijn.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x768px ingezoomd wordt tot 200% dan is de skiplink op elke pagina de niet meer zichtbaar bij focus. Zorg ervoor dat ook bij een lage resolutie de skiplink blijft werken.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x768px ingezoomd wordt tot 200% dan is bij sommige resoluties de footer niet meer volledig zichtbaar. Witte teksten verdwijnen dan in een witte achtergrond.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x768px ingezoomd wordt tot 200% en je maakt gebruik van de voorleesfunctie is bij sommige resoluties deze functionaliteit deels of niet zichtbaar en onbruikbaar.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/nieuws/dordrecht-hendrik-ido-ambacht-en-papendrecht-besluiten-tot-… staan onder de koppen “Overzicht per gemeente (120% van het wettelijk sociaal minimum)” en “Overzicht per gemeente (120% - 130% van het wettelijk sociaal minimum)” een tabel. De laatste kolom van deze tabellen is niet volledig leesbaar doordat deze deels rechts uit beeld verdwijnt. Los dit bijvoorbeeld op door de kolomkoppen over meerdere regels te verdelen, of voorzie de tabel van een horizontale scrollbalk.


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bij een schermgrootte van 1280x768px ingezoomd wordt tot 400% en de cookiemelding staat in beeld dan verdwijnt een deel van de knoppen buiten beeld. Er is geen mogelijkheid om de knop volledig in beeld te krijgen.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x768px ingezoomd wordt tot 400% en staat de chatfunctie in beeld. Er blijft weinig ruimte over om de content te kunnen lezen. Ook de werking van de chatfunctie is onmogelijk bij een lage resolutie.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan kan op alle pagina’s van de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ kan horizontaal gescrolld worden, maar dat is niet de bedoeling.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan staan op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/bijstand/op-welke-financiele-ondersteuning-heb-ik-recht/wat-is-een-… staan uitvouwbare blokken, waarin tabellen voorkomen, zoals bij het blok met de kop “Wanneer is mijn inkomen onder 110% van het sociaal minimum?”. Wanneer deze tabellen uit meer dan twee kolommen bestaan dan verdwijnt de derde kolom volledig buiten beeld. Een tabel moet volledig zichtbaar zijn. Dit kan bijvoorbeeld door de tabel te voorzien een horizontale scrollbalk.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan staat op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/op-deze-website/toegankelijkheidsverklaring in het kruimelpad de tekst “Toegankelijkheidsverklaring”. Deze tekst verdwijnt aan de rechterkant uit beeld. Dit gebeurt ook bij de h1-kop “Toegankelijkheidsverklaring” en bij de link “Bekijk de toegankelijkheidsverklaring”. Dit kan zich op meerdere pagina’s voordoen. Controleer dit voor alle pagina’s.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan staat op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/op-deze-website/toegankelijkheidsverklaring de afbeelding “Status toegankelijkheid [...]”. Wanneer bij een schermbreedte van 1280p ingezoomd wordt tot 400% dan verdwijnt een groot gedeelte van de tekst in de afbeelding rechts buiten beeld.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan staat op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/op-deze-website/toegankelijkheidsverklaring staat de link “Bekijk de toegankelijkheidsverklaring”. Hier valt een gedeelte van de linktekst buiten de achtergrond van de link die omkaderd is door een rode rand. Wanneer deze link hover ontvangt, dan valt de witte tekst “toegankelijkheidsverklaring” weg tegen de witte achtergrond. Zorg ervoor dat de achtergrond van de link meegroeit met de tekst door geen vaste hoogtes te gebruiken.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan staan op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/nieuws/dordrecht-hendrik-ido-ambacht-en-papendrecht-besluiten-tot-… staan onder de koppen “Overzicht per gemeente (120% van het wettelijk sociaal minimum)” en “Overzicht per gemeente (120% - 130% van het wettelijk sociaal minimum)” een tabel. Een groot gedeelte van deze tabellen verdwijnt rechts uit beeld. Los dit bijvoorbeeld door de tabel te voorzien van een horizontale scrollbalk.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan staat op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/schulden/ik-regel-financien-voor-iemand-anders/ik-ben-bewindvoerder/… en www.socialedienstdrechtsteden.nl/schulden/ik-regel-financien-voor-iemand-anders/ik-ben-bewindvoerder/… staan tussen de links in het kruimelpad een icoontje met een wit pijltje rechts. Dit valt deels weg tussen de witte achtergrond. Let op controleer dit voor alle pagina’s waarop dit kruimelpad voorkomt.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan staat op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/schulden/ik-regel-financien-voor-iemand-anders/ik-ben-bewindvoerder/… in de h1-kop het woord “schuldhulpverlening”. Dit wordt niet afgebroken en verdwijnt deel buiten beeld.

Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan verdwijnt op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/overons/werken-bij-de-sociale-dienst een gedeelte van de link “www.werkenbijdrechtsteden.nl__ rechts uit beeld.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat bij de stap “Recht van betrokkenen” een formulier. Wanneer één van de checkboxen aangevinkt wordt verschijnt de keuzelijst “Op welke voorziening is uw verzoek van toepassing?”. De randen van deze keuzelijst hebben hier een te laag contrast van 1,5:1 met de witte achtergrond. Dit moet minimaal 3,01 zijn.

Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat bij de stap “Recht van betrokkenen” een formulier. Wanneer één van de keuzelijsten “Op welke voorziening is uw verzoek van toepassing?” focus krijgt, verandert de kleur van de rand naar een iets donkerder grijs en verschijnt er een schaduwrand om de keuzelijst. De randen van deze keuzelijst hebben hier een te laag contrast van 1,6:1 met de witte binnenkant en 1,3:1 met de lichtgrijze buitenkant. Zorg ervoor dat één van deze contrasten minimaal 3,0:1 is.

Op alle pagina’s van de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ staat onderaan de pagina een chatbox met daarbinnen een formulier. De randen van de invoervelden “Naam” en “Klantnummer” hebben een te laag contrast van 1,6:1 met de witte achtergrond. Dit moet minimaal 3,01 zijn.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ bij de stap “Bijlag(en)” de focus op het formulierveld “Bestand toevoegen” komt, dan verschijnt er aanvullende content. Dit blokje met de tekst “Toegestane bestanden: Microsoft Office [...]” staat gedeeltelijk over de eronder staande tekst “U heeft hier de mogelijkheid om stukken te uploaden.” heen. Ook wanneer het formulierveld geen focus heeft en eroverheen gehovered wordt verschijnt deze content. De bezoeker kan deze content niet weghalen zonder de muis te bewegen of de focus met het toetsenbord te verplaatsen. Een oplossing kan zijn om dit mogelijk te maken met de Escape toets. Ook kan bij hover niet over de aanvullende content heen bewogen worden met de muis zonder dat de content verdwijnt. De content moet dan beschikbaar blijven en dat is nu niet het geval.


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat een formulier met daarnaast een navigatiemenu waarmee door de stappen binnen het formulier genavigeerd kan worden. Elke keer dat een stap is afgerond is, wordt er een extra knop actief. Deze ‘actieve’ knoppen zijn nu alleen met de muis te bedienen, maar dienen ook voor toetsenbord toegankelijk gemaakt te worden. Dat is nu niet het geval. Zie ook succescriterium 4.1.2.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/contactmogelijkheden wordt gebruik gemaakt van uitvouwbare blokken (accordeons), bijvoorbeeld de blokken met de koppen “Langskomen” en “Telefoon”. Wanneer op één van de links waarin deze koppen zich bevinden geklikt wordt, komt er extra content beschikbaar. Omdat deze links niet met het toetsenbord te bedienen zijn, zijn ook de links binnen deze content niet beschikbaar, zoals bijvoorbeeld de link “het vragenformulier” in het blok “Vragenformulier”. Deze blokken komen op meerdere pagina’s voor, waaronder op pagina’s www.socialedienstdrechtsteden.nl/bijstand/op-welke-financiele-ondersteuning-heb-ik-recht/wat-is-een-… en www.socialedienstdrechtsteden.nl/schulden/ik-regel-financien-voor-iemand-anders/ik-ben-bewindvoerder/…. Controleer dit voor alle pagina’s. Bekijk succescriterium 4.1.2 hoe dit opgelost kan worden.

Wanneer men op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ meer dan 15 minuten niet actief is, dan verschijnt een pagina met de tekst “Uw sessie is verlopen”. Hier staat een knop met de tekst “Terug naar website Sociale Dienst Drechtsteden”. Deze knop is alleen met de muis te bedienen, maar dient ook voor toetsenbord toegankelijk gemaakt te worden.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/overons/ons-verhaal wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. De eigenschap die toegevoegd moet worden aan de embedcode is 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium.


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Voldoende


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Niet aanwezig


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/ de skiplink “Spring naar inhoud” wordt geactiveerd, slaat deze het blok met de kop “Veel bezocht” met de eronder staande links over. Dat is niet correct, deze skiplink mag alleen herhalende content overslaan. Dit doet zich ook voor op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/bestaatniet.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ heeft als paginatitel “Recht van betrokkenen”. Het is hier niet duidelijk dat het gaat om een formulier waarin de ‘betrokkene’ aan kan geven van welke rechten hij gebruik wil maken . Een mogelijke oplossing is om dit aan te vullen met de tekst “(aanvraag)formulier”. Niet verplicht, maar wel beter is om deze titel vooraf te laten gaan door de naam van de stap waarin men zich bevindt, dus bijvoorbeeld “Inleiding” of “Controle”.

Het PDF-bestand “Aanmelding_bewindvoering_Checklist_per_1-4-2018.pdf” heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.

Het PDF-bestand “Checklist_Volledig_Budgetbeheer.pdf” heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat bij de stap “Recht van betrokkenen” een formulier met een aantal selectievakjes (checkboxes) met daarachter steeds een link met een icoon van een vraagtekentje. Wanneer deze link geactiveerd wordt opent er een dialoogvenster. Als voorbij de knop “OK” getabd wordt gaat de focus eerst naar de div met de id-waarde “fieldinfo5195039f-9ff4-49d7-811e-c8f9645bda7f” waarna vervolgens de focus weer in het dialoogvenster komt. Dat is niet correct. De focus dient direct naar de knop “Sluiten” te gaan. Zie ook succescriterium 2.4.7.
Deze link met vraagteken staat ook achter de tekst “Zijn de gegevens juist?” bij de stap “Controle”.

De eerste keer dat een bezoeker de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ bezoekt, verschijnt er een cookiemelding over de pagina heen. Als er nu met de tabtoets verder wordt genavigeerd kan het venster worden verlaten. Dat is niet de bedoeling. De focus moet binnen het cookie-instellingenvenster blijven totdat de gebruiker een keuze heeft gemaakt. Dit levert ook een probleem op voor succescriterium 2.4.7.

Op alle pagina’s van de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ staat onderaan de pagina een chatbox. Wanneer deze wordt geopend en er met de tabtoets doorheen wordt genavigeerd kan het dialoogvenster worden verlaten. Dat is niet de bedoeling. De focus moet binnen de chatbox blijven totdat de gebruiker deze sluit OF de chatbox moet automatisch gesloten worden wanneer de focus erbuiten komt. Zie ook succescriterium 4.1.2.

Op de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ verschijnt er bij een lage resolutie een menuknop waarmee het hele menu geopend kan worden. Als het menu geopend is en er met de tabtoets doorheen wordt genavigeerd kan het menu worden verlaten. Dat is niet de bedoeling. De focus moet binnen het menu blijven totdat de gebruiker dit sluit OF het menu moet automatisch gesloten worden wanneer de focus erbuiten komt. Zie ook succescriterium 2.4.7.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/zoek= gezocht wordt op het woord “bijstand” dan verschijnt onderaan de pagina een navigatie om tussen de pagina's te kunnen navigeren. De namen van deze links luiden nu “1”, “2”, “3”, etc. Voor ziende bezoekers is het duidelijk dat het hier gaat om paginanummers, maar bezoekers die het scherm niet kunnen zien, weten niet dat deze links naar volgende of vorige pagina's verwijzen. Vul de toegankelijke naam van deze links daarom aan met het woord “pagina” zodat het linkdoel voor screenreadergebruikers duidelijk is. Doe dit ook voor de links “Vorige” en “Volgende”.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/nieuws staat bij elk nieuwsbericht een decoratieve afbeelding. De tekstalternatieven bij de afbeeldingen dienen tevens als linkstekst, maar zij beschrijven niet het doel van de link. Zie succescriterium 1.1.1 voor een oplossing.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/nieuws staat bij elk nieuwsbericht de linktekst “Lees meer”. Ondanks dat deze links in dezelfde alinea staan als het erbij behorende nieuwsbericht hebben deze links geen context met de omringende tekst. Vermijd linkteksten als “Lees meer” en “Klik hier”, zulke teksten beschrijven het linkdoel niet. Zorg dat linkteksten duidelijk beschrijven waar de link naartoe gaat, bijvoorbeeld door de tekst aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. Als visueel duidelijk is waar de link bij hoort hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat bij de stap “Recht van betrokkenen” een formulier met een aantal selectievakjes (checkboxes) met daarachter steeds een link met een icoon van een vraagtekentje. Wanneer deze link geactiveerd wordt opent er een dialoogvenster. Als voorbij de knop “OK” getabd wordt gaat de focus eerst naar het div-element met de id-waarde “fieldinfo5195039f-9ff4-49d7-811e-c8f9645bda7f”. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen.
Deze link staat ook achter de tekst “Zijn de gegevens juist?” bij de stap “Controle”.

De eerste keer dat een bezoeker de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ bezoekt, verschijnt er een cookiemelding over de pagina heen. Als er nu met de tabtoets verder wordt genavigeerd kan het venster worden verlaten. Dat is niet de bedoeling. Daardoor is niet goed te zien waar de focus zich bevindt. Zorg dat het cookie-instellingenvenster pas kan worden verlaten als er een keuze is gemaakt.

Op de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ verschijnt er bij een lage resolutie een navigatiemenuknop waarmee het hele navigatiemenu geopend kan worden. Als het navigatiemenu geopend is en er met de tabtoets doorheen wordt genavigeerd kan de navigatie worden verlaten zonder dat die zich sluit. Dat is niet de bedoeling. Daardoor is niet altijd te zien waar de focus zich bevindt in het achterliggende scherm.

Op alle pagina’s van de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ doet zich het volgende voor. Wanneer bij een schermgrootte van 1280px breed wordt ingezoomd tot 200% en er wordt door de pagina heen getabd, dan is het in de meeste gevallen niet zichtbaar waar de focus zich bevindt, doordat de chatbox en de menubalk aan de onderkant vast gepositioneerd staan en een groot gedeelte van het scherm in beslag nemen.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op alle pagina’s van de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ staat bovenaan de pagina een knop met de zichtbare tekst “AAA”. De toegankelijk naam van deze knop is echter “Tekst groter”. Doordat het zichtbare label en de toegankelijke naam van deze knop niet overeenkomen, is de knop niet of moeilijk te bedienen door bezoekers die afhankelijk zijn van spraaksoftware. Zorg ervoor dat het visuele label van deze knop in de toegankelijke naam voorkomt, het liefst vooraan.

Op alle pagina’s van de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ staat bovenaan de pagina een knop met de zichtbare tekst “Lees voor”. De toegankelijk naam van deze knop is echter “Luister met de ReachDeck-werkbalk”. De linktekst “Lees voor” wordt namelijk ‘overruled’ door de waarde van het aria-label. Zorg ervoor dat het visuele label van deze knop in de toegankelijke naam voorkomt, het liefst vooraan. Dit kan worden opgelost door de waarde van het aria-label aan te passen, of de waarde in het aria-label te verwijderen.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/nieuws/financiele-ondersteuning-vluchtelingen-uit-oekraine is alle tekst in het contentgedeelte, behalve een deel van de h1-kop, in de Oekraïense taal. Deze tekst is in een andere taal dan de taal van de pagina. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door op de omliggende html-code een lang="uk" toe te voegen.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/nieuws staat een link met de tekst “Financial support for refugees from Ukraine”. Deze tekst is in een andere taal dan de taal van de pagina. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door op de omliggende html-code een lang="en" toe te voegen.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Als op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ bij de stap “Persoonsgegevens” verplichte velden, zoals “Achternaam” worden leeg gelaten dan verschijnt bij de betreffende velden de melding "Dit is een verplicht veld.". En bij foutieve invoer, bijvoorbeeld bij het veld “E-mailadres” verschijnt de melding “Vul hier een geldig e-mailadres in.”. Dit zijn geen foutmeldingen, maar instructies. Een goede foutidentificatie vermeldt welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld “Het veld Achternaam is niet ingevuld” en “Het veld e-mailadres is niet goed ingevuld.”. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie zoals omschreven bij succescriterium 3.3.3. Zie ook succescriterium 3.3.2 voor de velden “Geboortedatum” en “Telefoonnummer”. Hetzelfde doet zich voor bij de stap “Recht van betrokkenen” wanneer het veld “Omschrijving periode” niet wordt ingevuld.

Als in het formulier in de chatbox het veld “Naam” niet wordt ingevuld en het formulier wordt verzonden, dan verschijnt de melding “Dit veld is verplicht”. Dit is geen foutmelding, maar een instructie. Een goede foutidentificatie vermeldt welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat bij de stap “Recht van betrokkenen” een formulier. Wanneer één van de checkboxen aangevinkt wordt verschijnt er een keuzelijst. Wanneer vervolgens één van de keuze-opties geselecteerd wordt verschijnt het tekstvak ”Toelichting verzoek”. Hierbinnen staat de placeholdertekst “U bent niet verplicht om hier toelichting te geven over de reden van uw verzoek of waarom het verzoek wordt ingediend.”. Dit is belangrijke informatie en daarom voldoet een placeholder-tekst hier niet. Deze verdwijnt namelijk zodra het veld wordt ingevuld. Een oplossing is om deze instructie in het label-element toe te voegen, of om bij het invoerveld een div-element toe te voegen dat aan het invoerveld gekoppeld is met bijvoorbeeld het aria-attribuut aria-describedby.

Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat bij de stap “Persoonsgegevens” een formulier, waar bij de verplichte velden een sterretje (*) wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat deze velden verplicht zijn. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier waarmee uitgelegd wordt dat de velden met een asterisk of sterretje verplicht zijn.

Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat bij de stap “Persoonsgegevens” een formulier waarin voor de velden “Geboortedatum” en “Telefoonnummer” een bepaald format vereist is. Als een bepaald format nodig is voor de invoer, dan moet dit als instructie vermeld worden. Bij het datumveld moet vermeld worden dat het format “ddmmjjjj” is en bij het telefoonnummer moet vermeld worden dat het nummer uit 10 cijfers moet bestaan, met een 0 moet beginnen en het tweede cijfer geen 0 mag zijn.

Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat bij de stap “Persoonsgegevens” het formulierveld “Geboortedatum”. Deze bevat een placeholdertekst die het format van de datum toont. De placeholder-tekst is niet voldoende, want die verdwijnt zodra de bezoeker begint met typen. Voor sommige mensen kan het moeilijk zijn om te onthouden wat ze moeten invullen als dat er niet duidelijk bij staat. Zorg dat de instructie ook na het invullen in beeld verschijnt.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat bij de stap “Persoonsgegevens” een formulier waarin de “Geboortedatum” ingevuld moet worden. Als iemand hier per ongeluk een foutieve datum invult, bijvoorbeeld 31-02-1961 dan wordt dit niet gemeld. Als je op de knop Volgende klikt verschijnt alleen de foutmelding "Dit is een verplicht veld".


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Advies: Op elke pagina is een zoekknop waarmee een zoekformulier opgeroepen kan worden. Deze is gemarkeerd als link in de HTML. Omdat de knop niet perse naar andere pagina gaat of een ander deel van de pagina gaat, maar een actie uitvoert, namelijk een extra stuk content tonen is het beter om hiervoor het button-element te gebruiken in plaats van het a-element. Door op de button het aria-expanded-attribuut te gebruiken kan het openen en sluiten ook een stuk duidelijker wordt gemaakt via hulpsoftware aan blinden en slechtzienden.

Bij een lage resolutie verandert het navigatiemenu op elke pagina in een knop. Voor ziende gebruikers is het duidelijk dat de knop het menu opent of sluit. Voor screenreadergebruikers die blind of slechtziend zijn is dat niet zo. Geef in de code de status van het navigatiemenu aan met aria-expanded of een vergelijkbare techniek, om dit probleem op te lossen.

Op alle pagina’s van de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ staat bovenaan de pagina een knop met de zichtbare tekst “Lees voor”. Als je deze opent wordt via hulpsoftware de tekst "Zweven om te spreken" voorgelezen. Deze wat ongebruikelijke tekst maakt niet duidelijk wat de bedoeling is van de knop. Ook de "stoppen met lezen-knop heeft een ongebruikelijke naam "hou op". Deze balk van ReachDeck heeft meer toegankelijkheidsproblemen. Advies is om enkel de leesvoorfunctie op correcte wijze te gebruiken en niet alle andere functionaliteit.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/overons/ons-verhaal staat de video “Het verhaal van de Sociale Dienst Drechtsteden: de visie in beeld”. Het title-attribuut op het iframe-element van de video bevat de waarde “YouTube video player”. Dit beschrijft niet de inhoud van de video. Hier zou dezelfde tekst gebruikt kunnen worden die in het html-element staat waarin de video zich bevindt “Het verhaal van de Sociale Dienst Drechtsteden: de visie in beeld - YouTube”.

Op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ staat een formulier met daarnaast een navigatiemenu waarmee door de stappen binnen het formulier genavigeerd kan worden. Het navigatiemenu bestaat uit div-elementen met daarop het attribuut role=”button”. Deze knoppen zijn echter niet met het toetsenbord te bedienen. Zorg ervoor dat deze ‘knoppen’ als echte knoppen gaan functioneren. Dat betekent dat zij met de spatiebalk en met de Enter-toets geactiveerd moeten kunnen worden. Als aria-rollen gebruikt worden, moet deze namelijk ook voldoen aan de eisen van WAI-ARIA.

Op pagina www.socialedienstdrechtsteden.nl/contactmogelijkheden wordt gebruik gemaakt van uitvouwbare blokken (accordeons), bijvoorbeeld de blokken met de koppen “Langskomen” en “Telefoon”. Wanneer op één van de links waarin deze koppen zich bevinden geklikt wordt, komt er extra content beschikbaar. Dit is een interactief element, maar heeft geen rol. Ook de status (in- of uitgevouwen) van deze blokken kan niet door hulpsoftware bepaald worden. Bovendien zijn deze blokken nu alleen met de muis te bedienen en niet met het toetsenbord. Zorg dat er een mechanisme is waarmee deze blokken in- en uitgevouwen kunnen. Dit kan door gebruik te maken van een combinatie van het summary-element en het details-element OF door gebruik te maken van het Disclosure Pattern van WAI-ARIA. Deze blokken komen op meerdere pagina’s voor, waaronder www.socialedienstdrechtsteden.nl/bijstand/op-welke-financiele-ondersteuning-heb-ik-recht/wat-is-een-… en www.socialedienstdrechtsteden.nl/schulden/ik-regel-financien-voor-iemand-anders/ik-ben-bewindvoerder/…. Controleer dit voor alle pagina’s.

Op alle pagina’s van de website www.socialedienstdrechtsteden.nl/ staat onderaan de pagina een chatbox binnen een dialoogvenster. De status (in- of uitgevouwen) van deze chatbox kan niet door hulpsoftware bepaald worden. Dit komt doordat het aria-attribuut op een niet-interactief element staat, waar het niet toegestaan is. Los dit op door dit attribuut te verplaatsen naar het omvattende div-element met role=”dialog”. Ook mist de chatbox een toegankelijke naam, het attribuut “aria-description” voldoet niet om te voorzien in een toegankelijke naam. Gebruik in plaats daarvan “aria-label” of “aria-describedby”.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer in het formulier op pagina e-loket-sdd.drechtsteden.nl/eformer/ bij de stappen “XXXX” en “XXXX” velden niet of niet correct worden ingevuld en het formulier wordt verzonden, dan verschijnt er bij de velden bijvoorbeeld de melding “Dit is een verplicht veld.”. De foutmeldingen die bij de individuele invoervelden komen te staan hebben wel een role=”alert" gekregen, maar deze meldingen zijn niet duidelijk genoeg. Als deze teksten voorgelezen worden na het versturen van het formulier krijgt iemand een aantal keer dezelfde tekst " Dit is een verplicht veld." te horen, maar weet dan nog niet om welke velden het gaat.
Daarom is het belangrijk om in de foutmelding ook altijd de naam van het invoerveld te noemen. Bovendien is role=”alert” hier niet de juiste keuze, omdat dan de kans bestaat dat de meldingen niet allemaal worden voorgelezen, of juist allemaal tegelijkertijd worden voorgelezen. In dit geval is de keuze voor aria-live=”polite” een betere keuze. Role=”alert” kan wel gebruikt worden als er slechts één melding is. Zie ook succescriterium 3.1.1 voor meer uitleg hierover.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: www.toegankelijkheidscertificaat.nl/socialedienstdrechtsteden.nl/audit/
Geprint: 2024-04-25 20:50:19 v2.4-011