Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Deelonderzoek content Inclusie Gebruiker Centraal

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Inclusie Gebruiker Centraal
Scope van de website
  • Alle pagina's op de website inclusie.gebruikercentraal.nl
  • Niet de content op gebruikercentraal.nl en overige subdomeinen
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 27

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op de homepage zijn er SVG-afbeeldingen in een img-element geplaatst. Zonder een role="img" kan Safari en VoiceOver hier moeite mee hebben. Dit is een advies en is geen reden om op dit succescriterium af te keuren.

Bevinding 2: De homepage bevat SVG-afbeeldingen (de iconen bij de stappen) zonder alternatieve tekst, die ook niet als decoratief zijn aangemerkt door ze onzichtbaar te maken met bijvoorbeeld aria-hidden. SVG-afbeeldingen worden door sommige screenreaders voorgelezen, wat verwarrend kan zijn voor screenreadergebruikers. Voeg een alternatieve tekst toe, bijvoorbeeld door de afbeelding rol toe te kennen en gebruik te maken van het alt-attribuut, of verberg ze voor screenreadergebruikers.

Bevinding 3: Op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/over-de-toolkit-inclusie/wat-… staan onder de tekst 'Veel stakeholders werden betrokken bij het proces. Zie hieronder het proces en de aanhaking van verschillende typen stakeholders om uitvoering, bewustwording, en leerlessen optimaal in te bedden in het project bij Lelystad & Zaanstad' drie afbeeldingen. Deze afbeeldingen hebben geen beschrijving waaruit de eerder genoemde informatie duidelijk wordt voor blinden en slechtzienden.

Bevinding 4: De afbeeldingen in de PDF inclusie.gebruikercentraal.nl/wp-content/uploads/sites/24/… hebben geen alternatieve tekst. Zorg ervoor dat afbeeldingen die nodig zijn voor het begrijpen van de tekst, zoals de buttons, een beschrijvende alternatieve tekst hebben en dat andere afbeeldingen als artefact (decoratief) worden gemarkeerd. Daarnaast moeten de logo's een alternatieve tekst hebben met het woord 'Logo', de naam van de organisatie en eventuele andere tekst op de afbeelding. De informatie op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/doelgroep/autisme/ is geen voldoende alternatief, aangezien de poster informatie bevat die niet terugkomt op deze pagina.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 5: De namen en leeftijden onder de quotes op de homepage zijn opgemaakt met het strong-element. Het strong-element geeft nadruk aan enkele woorden of korte zinnen en heeft een semantische waarde, gebruik het daarom niet puur voor opmaak. Gebruik het b-element of CSS om een vergelijkbaar visueel effect te creƫren. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op inclusie.gebruikercentraal.nl/doelgroepen/.

Bevinding 6: De kleine kopjes op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/methode/dagboekstudie-cultural-… zijn opgemaakt met <strong>. Gebruik voor koppen altijd het h-element, zodat de koppen opgenomen worden in de koppenlijst waarmee screenreadergebruikers over een pagina kunnen navigeren. Dit komt ook voor bij de tussenkopjes op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/over-de-toolkit-inclusie/wat-….

Bevinding 7: De informatie onder de kleine kopjes op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/methode/dagboekstudie-cultural-… zien er visueel uit als lijst, maar zijn niet opgemaakt als lijst. Zorg ervoor dat screenreaders dezelfde informatie krijgen over de informatie op het scherm als zienden. Screenreadergebruikers krijgen dan voorgelezen uit hoeveel items een lijst bestaat en bij welk item ze nu zijn.

Bevinding 8: De tekst 'aak gebruik van bestaande brieven, getest en gebruikt door gemeenten.' op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/toepassingen/richtlijnen-voor-… is gehighlight, alsof deze tekst extra nadruk nodig heeft. Als dat zo is, dan moet die informatie ook beschikbaar zijn voor screenreadergebruikers. Gebruik bijvoorbeeld het em- of strong-element.

Bevinding 9: In de tabel (voor opmaak) op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/over-de-toolkit-inclusie/wat-… staan koppen die zijn opgemaakt met het strong-element. Gebruik echte koppen (met het h-element) of maak er een echte tabel van door de juiste tabelopmaak te gebruiken met tabelheaders en datacellen.

Bevinding 10: Op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/over-de-toolkit-inclusie/wat-… staat een geordende lijst, met daarin ongeordende lijsten die visueel geordende lijsten zijn. Zorg dat de lijsten die worden gecommuniceerd aan screenreadergebruikers overeen komen met wat zichtbaar is op de pagina.

Bevinding 11: Op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/over-de-toolkit-inclusie/wat-… zijn tabellen gebruik. Zorg voor het correct opmaken van koppen zodat de tabel ook begrijpelijk wordt voor bezoekers die met hulpsoftware de content lezen.

Bevinding 12: De PDF inclusie.gebruikercentraal.nl/wp-content/uploads/sites/24/… is niet gecodeerd en daardoor is er voor hulpsoftware (zoals voorleessoftware) geen informatie beschikbaar om de PDF te interpreteren. Omdat codes ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF-codelaag zoals semantische koppen en alt-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan. De informatie op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/doelgroep/autisme/ is geen voldoende alternatief, aangezien de poster informatie bevat die niet terugkomt op deze pagina.

Bevinding 13: Advies: De koppenstructuur op de website is niet logisch. De koppen in de footer hebben bijvoorbeeld kopniveau 2. Dat geeft aan screenreadergebruikers, maar ook aan zoekmachines zoals Google, aan dat deze informatie even belangrijk is als de informatie over een h2-kop in een artikel. Maak gebruik van een logische koppenstructuur om de site toegankelijker te maken en beter vindbaar te zijn in zoekmachines.

Bevinding 14: Advies: Op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/over-de-toolkit-inclusie/wat-… worden tabellen gebruikt voor opmaak. Dit is mogelijk verwarrend voor screenreadergebruikers, die een relatie verwachten tussen koppen en datacellen die er niet zijn. Gebruik role=presentation, of maak gebruik van CSS om de drie lijsten in afzonderlijke kolommen te plaatsen, om deze pagina toegankelijker te maken. Dit geldt ook voor de tabel op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/over-de-toolkit-inclusie/wat-….

1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 15: De PDF inclusie.gebruikercentraal.nl/wp-content/uploads/sites/24/… voldoet niet aan dit succescriterium door het ontbreken van de (juiste) codes om de PDF te interpreteren.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: Het contrast van de witte (kleine) tekst op de oranje achtergrond op de homepage heeft een te laag contrast. De contrastratio is hier 4,3:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Voor de koppen (grote tekst) is het contrast wel voldoende. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/stap/2-verdiep-je-in-je-….

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 17: Op de afbeeldingen op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/toepassingen/richtlijnen-voor-… staan tips en termen die verder niet voorkomen op de pagina. Bezoekers die tekst aanpassen, bijvoorbeeld door in te zoomen of contrast aan te passen, kunnen dat niet doen met afbeelding op tekst. Plaats deze tekst daarom ook als HTML-tekst op de pagina.

Bevinding 18: Op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/over-de-toolkit-inclusie/wat-… staan meerdere afbeeldingen met tekst, waarbij het niet essentieel is dat deze tekst als afbeelding getoond wordt. Plaats deze tekst, bijvoorbeeld de tekst op de afbeelding onder 'De volgende activiteiten worden momenteel op poten gezet door Gebruiker Centraal (vanuit een basisteam en een flexibel team).', als HTML-tekst op de pagina zodat blinden en slechtzienden ook toegang hebben tot deze informatie.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 19: Op pagin inclusie.gebruikercentraal.nl/stap/2-verdiep-je-in-je-… staan 5 pictogrammen in oranje cirkels. In de desktopversie staat een tekst onder deze afbeeldingen. Bij inzoomen verdwijnen de teksten en daarmee krijgen de klikbare pictogrammen ineens betekenis. Het contrst van de witte afbeeldingen op de oranje achtergrond is te laag. De contrastverhouding is 2,1:1 waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Zorg voor voldoende contrast, of beter, zorg dat de teksten bij de pictogrammen zichtbaar blijven.

Bevinding 20: Het contrast van de pijl die aangeeft dat na stap 4. Evalueer weer teruggegaan moet worden naar stap 2. Verdiep, op onder andere pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/stap/2-verdiep-je-in-je-…, heeft een te laag contrast. De contrastratio is hier 2,7:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn.

2. Bedienbaar

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 21: De PDF inclusie.gebruikercentraal.nl/wp-content/uploads/sites/24/… heeft wel een titel, maar 'posters-toegankelijkheid-1.indd' is geen beschrijvende of toegankelijke naam. Voeg een goede toe en kies voor 'Weergave bij openen' voor 'Documenttitel' om dit probleem op te lossen. De informatie op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/doelgroep/autisme/ is geen voldoende alternatief, aangezien de poster informatie bevat die niet terugkomt op deze pagina.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 22: Er is geen taal ingesteld voor de PDF inclusie.gebruikercentraal.nl/wp-content/uploads/sites/24/…. Dat kan ertoe leiden dat screenreaders de PDF voorlezen in de eigen standaardtaal, bijvoorbeeld Engels, waardoor de tekst onverstaanbaar is voor de bezoeker. De informatie op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/doelgroep/autisme/ is geen voldoende alternatief, aangezien de poster informatie bevat die niet terugkomt op deze pagina.

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 23: Het logo met de tekst 'INCLUSIE Ontwerp voor iedereen' is ook een link naar de homepage en bevat in de linktekst de tekst 'to the homepage'. Zorg dat instructies voor interactieve elementen in de hoofdtaal (Nederlands) van de pagina zijn (dat heeft hier de voorkeur), of geef een taalwissel aan.

Bevinding 24: Op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/over-de-toolkit-inclusie/wat-… staan verschillende Engelse teksten onder 'Externe links'. Voor deze teksten moet een taalwissel worden aangegeven, zodat screenreaders de tekst in de juiste taal voorlezen. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/stap/2-verdiep-je-in-je-….

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 25: Op de homepage geeft de W3-validator een melding van een div-element die niet afgelsoten wordt.

Bevinding 26: Op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/methodes/ komen dubbele id's voor, namelijk id="ervaar-beperkingen". Dit kan problemen opleveren met hulpsoftware. Zorg dat id's unieke waarden hebben op een pagina.

Bevinding 27: Op pagina inclusie.gebruikercentraal.nl/over-de-toolkit-inclusie/wat-… wordt meerdere keren een p-element afgesloten die niet geopend wordt.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieƫn en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-05-03 08:05:41 v2.3-011