Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Gemeente De Wolden

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Gemeente De Wolden
Scope van de website
  • Alle pagina's op dewolden.nl
  • Diensten op dewolden.nl achter DigiD
  • Niet de pagina's van de afvalwijzer (ander onderzoek)
  • Niet de raadsinformatie (ander onderzoek)
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 16

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op pagina www.dewolden.nl/afspraak-maken (stap 'Datum en tijd') is een overzicht van beschikbare momenten. De vinkjes en kruisjes die aangeven of er tijd beschikbaar is in de ochtend, middag of avond hadden geen alternatieve tekst, waardoor deze informatie niet beschikbaar is voor screenreadergebruikers. Er is inmiddels een tekst toegevoegd, maar geeft nog onvoldoende aan wat bedoeld wordt in het overzicht.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 2: Bij 'Melding doen' wordt een PDF naar de invuller gestuurd met de antwoorden. Deze PDF is niet gecodeerd. Hierdoor is de structuur van de inhoud niet te bepalen met hulpsoftware.
Dit geldt ook voor de PDF 'Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK).'.

Bevinding 3: In de PDF 'Aanvraagformulier subsidieverlening Initiatiefrijk De Wolden' is op pagina 2 een tabel gebruikt. In deze tabel is voor hulpsoftware niet duidelijk waar de koppen 'Organisatie' en 'Het initiatief' betrekking op hebben.

Bevinding 4: De betaling via Ogone kent meerdere toegankelijkheidsproblemen. Zie onderaan dit rapport.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 5: Op elke pagina wordt bij een resolutie van 320px breed <h1>- en <h2>-koppen met lange woorden niet volledig getoond. Zie als voorbeeld : www.dewolden.nl/privacyverklaring. De kop ‘Privacyverklaring’ en de kop met ‘Gegevensbeschermingseffectbeoordeling’ vallen gedeeltelijk buiten beeld.

1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 6: Bij een schermresolutie van 320px breed (viewport 1280 bij 1024 inzoomen naar 400%) en het aanpassen van de tekstafstand, is onder andere de placeholder in de zoekbalk niet meer volledig leesbaar.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 7: Op pagina www.dewolden.nl/wmo-ondersteuning-aanmelden zijn radiobuttons en checkboxen in het formulier niet toegankelijk met toetsenbord. Ze zijn verborgen met de CSS-regel ‘visibility: hidden;’ en vervangen door een afbeelding van een radiobutton of een checkbox.
Zorg ervoor dat de radiobuttons en checkbozen toegankelijk zijn voor gebruikers die afhankelijk zijn van hulpsoftware of van het toetsenbord.
Ook het uittreksel burgerlijke stand op www.dewolden.nl/uittreksel-burgerlijke-stand-aanvragen is niet met toetsenbord aan te vragen. Dit is grotendeels opgelost. De radiobuttons werken, echter met pijltoetsen verspringt de focus wel eens naar een verkeerde plek.

Bevinding 8: De tool voor het invullen van de geboortedatum van de gebruiker op pagina www.dewolden.nl/afspraak-maken is niet toetsenbordtoegankelijk. Dit is bijvoorbeeld te omzeilen door een invulinstructie te geven hoe de datum ingevuld moet worden als toegankelijk alternatief. Zo werkt invullen van '19/1/1961' bijvoorbeeld niet. Dit is deels opgelost, maar de kalender is nog niet bereikbaar met toetsenbord. Afhankelijk van waar het veld op het scherm staat verschijnt de kalender boven of onder het invulveld. Als de kalender eronder verschijnt is niet te zien wat je moet invullen. Zorg dat de instructie altijd in beeld is of maak het kalendertje toetsenbordtoegankelijk (let op, in de kalender zitten meer toegankelijkheidsissues).

2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 9: Op de pagina www.dewolden.nl/uittreksel-burgerlijke-stand-aanvragen werd bovenin het scherm een melding geplaatst 'Uw inlog is nog 15 minuten actief'. Elke minuut wijzigt het aantal minuten. Deze melding is verdwenen waardoor de timing niet meer is aan te passen en je stilletjes wordt uitgelogd.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 10: Op de pagina www.dewolden.nl/wmo-ondersteuning-aanmelden is de focus slecht zichtbaar bij de stap 'Bijlagen' op de knop om een bijlage te kiezen. (getest in Firefox)

Bevinding 11: Op veel plekken is de focus slecht zichtbaar. Dit jaar verschijnt een nieuwe aanvulling op WCAG 2.1, namelijk WCAG 2.2. In deze versie zullen de regels rondom focuszichtbaarheid strikter worden.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 12: Bij 'Melding doen' wordt een PDF naar de invuller gestuurd met de antwoorden. Deze PDF heeft geen taalinstelling naar Nederlands in de eigenschappen van het document.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 13: Bij de stap ‘Onderwerp’ in het formulier op pagina www.dewolden.nl/afspraak-maken wordt een algemene foutmelding bovenin het formulier getoond. Deze luidt: “Let op: de gemarkeerde velden zijn niet goed ingevuld”. Deze melding wordt niet altijd voorgelezen door hulpsoftware. Dat komt omdat deze alert concurreert met het element waar de focus op staat, namelijk de knop ‘Volgende pagina’.
Zorg ervoor dat het duidelijk is welke meldingen bij welke formuliervelden horen. Een mogelijke oplossing is om een algemene foutmelding bovenin de formulieren te plaatsen en deze uit te breiden met de foutmeldingen op de velden. Noem daarbij de naam van het veld en datgene wat fout gaat. De foutmeldingen onderaan de formuliervelden kunnen wel blijven staan. Verwijder dan wel het aria-attribuut role=”alert” en zorg ervoor dat de meldingen programmatisch gekoppeld zijn met de formuliervelden. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan met het aria-attribuut “aria-describedby”.
Dit is grotendeels opgelost, echter het attribuut aria-describedby is geplaatst op de foutmelding. Dit moet omgekeerd. De foutmelding krijgt een unieke id en op de input wordt een aria-describedby geplaatst.
Ook ontbreken bij sommige velden de foutmelding. Een foutmelding bij een foutieve datum is bijvoorbeeld: 'De datum is niet goed ingevuld.' Vul deze foutmelding aan met een hint om de datum correct in te vullen (dat staat er al) en een instructie: 'Vul een geldige datum in.'. Dit geldt ook voor andere velden zoals e-mailadres.

Bevinding 14: Wanneer in het formulier www.dewolden.nl/afspraak-maken (stap 'Uw gegevens') in het veld 'Geboortedatum' geen of een niet correcte datum wordt ingevoerd dan wordt er geen foutmelding gegeven. Dit is voor alle gebruikers een probleem, en wordt daarom onder dit succescriterium niet afgekeurd.

3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 15: Wanneer in het veld ‘Huisnummer’ in het formulier op pagina www.dewolden.nl/wmo-ondersteuning-aanmelden een niet numerieke waarde wordt ingegeven bijv. 12a”, dan verschijnt de melding “Ongeldige komma getal”. De foutmelding is niet correct, en geeft niet aan wat er aan de hand is. In combinatie met SC 3.3.1 is een correcte foutmelding en verbetersuggestie: "Het veld huisnummer is niet correct ingevuld. Dit veld mag alleen uit cijfers bestaan."
Wanneer in het veld 'E-mailadres' een ongeldige waarde wordt ingevoerd, dan verschijnt de foutmelding: "Ongeldig e-mailadres". Een suggestie die aangeeft hoe het veld dan wel dient ingevuld te worden ontbreekt hier.
Dit probleem kan ook op andere velden en formulieren van toepassing zijn. Dit is grotendeels opgelost. Voor e-mailadres geldt dat er nog geen verbetersuggestie wordt gegeven, bijvoorbeeld als het '@' ontbreekt. Geef dan de melding dat een e-mailadres een @-teken moet bevatten. Dit ontbreekt ook bij Afspraak maken.
Ook bij het telefoonnummer is onvoldoende hulp om je fout te verbeteren. Zo wordt dit telefoonnummer niet geaccepteerd: '010 4047000'.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: Op de zoekresultatenpagina www.dewolden.nl/zoeken staan onderaan blokjes met cijfers erin om aan te geven op welke pagina de bezoeker is. Visueel is dit aangegeven met een donkere kleur van het blokje. Blinden en slechtzienden zien deze informatie niet of slecht. Gebruik aria-current=page of een verborgen tekst 'Huidige pagina' om ook aan hulpsoftware duidelijk te maken op welke pagina de gebruiker is. Dit geldt ook voor de huidige pagina in het afspraak maken proces op onder andere pagina www.dewolden.nl/afspraak-maken. Voor deze pagina's is het opgelost, echter op de volgende pagina nog niet: www.dewolden.nl/wmo-ondersteuning-aanmelden

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Aanvullende opmerkingen

De volgende opmerkingen zijn zaken die wij tegen kwamen en geen onderdeel zijn van het toegankelijkheidsonderzoek.

Betaling aanvraag uittreksel

Het betalingssysteem van Ogone is niet uitgebreid getest, maar bevat meerdere toegankelijkheidsproblemen. Een aantal zijn hieronder opgesomd. Advies is om de hele betaling te laten onderzoeken, voor zover dat nog niet gebeurd is. De gemeente Meierijstad heeft rapportage van 7 januari 2020 met een onderzoek naar de toegankelijkheid van secure.ogone.com.

Betaling annuleren

Bij annuleren kom je wel netjes terug op de site bij een pagina Annuleren, maar je kunt niet nog even je gegevens inzien en het nogmaals proberen. (zo lijkt het) In een webshop raak je normaal gesproken je winkelmandje niet kwijt.

Geprint: 2024-05-02 00:19:44 v2.3-011